AK Gençliğin Buluşma Noktası
Ekonomi Ekonomi haberlerini bu bölümde paylaşıyoruz.


Cevapla
Stil
Seçenekler
 
Alt 11-24-2012, 12:48   #1
Kullanıcı Adı
Necip Fazıl
Lightbulb 2023'e kadar kendi uçağımızı üretiriz


TEİ Genel Müdürü Duman, Türkiye'nin yolcu uçağı üretebilecek potansiyele sahip olduğunu söyledi.

Akın Duman, "Bu konuda uluslararası konsorsiyumlara gitmek lazım. Dünya da bu şekilde üretiyor" dedi.

Bu yüzyıla yani Milenyum Çağı'na 2000'li yıllara başladığımızda dünyanın daha barışçıl olacağı yönünde büyük umutlar vardı. Soğuk savaş döneminden çıkan insanoğlu, "bilgi toplumu"na geçse de özellikle bölgesel savaşlar ve terör olayları yerini özlenen barış ortamına bırakamadı.

Türkiye de, sürekli kaynayan kazan halindeki Ortadoğu'nun yanı başındaki bir ülke olarak bölgedeki her gelişmeden ve içerideki terörden etkileniyor.

NATO üyesi olsak da bağımsızlığımız ve güvenliğimiz için savunma sektörümüzü en teknolojik noktalara ulaştırmak zorunluluğundayız.

25 yıllık deneyimin sahibi

Geçtiğimiz günlerde Başbakan Tayyip Erdoğan, Koç Holding bünyesindeki Otokar'ın ürettiği "Altay" tankını tanıtırken yaptığı konuşmada, savunma sektöründe son 80 yılda yaptıklarımızı yapamadıklarımızı sorguladı ve 2023'e kadar kendi uçağımızı kendi helikopterimizi üretme hedeflerine de geniş yer verdi. Bu noktalardan hareketle biz de TAİ ile birlikte havacılık sektöründe özellikle
uçak ve helikopter motoru alanında çalışan Eskişehir'de kurulu TEİ'nin Genel Müdürü Akın Duman'ı haftalık söyleşimize aldık.

TEİ'de 25'inci yılımı dolduran asıl mesleği makine mühendisi olan Duman, bilgi, birikim ve tecrübe sahibi olmanın pek de kolay olmadığı havacılık sektörünü ve şirketinin neler yaptığını anlattı.

* Akın Bey, havacılık sektöründe hangi şirketler hangi konumlarda çalışıyor?

Havacılık alanında çalışanTUSAŞ (Türk Uzay ve Havacılık Sanayii AŞ) bünyesinde iki şirket var. Birisi Ankara'da birisi de Eskişehir'de. Ankara'daki şirket TAİ,
uçak üzerinde faaliyet gösteriyor, yani gövde şirketi, Eskişehir'de benim Genel Müdürü olduğum TEİ ise uçak motoru üzerine faaliyet gösteriyor, yani motor şirketi.

* TEİ'nin uruluş amacı neydi?

TEİ, 1985'de Türk Hava Kuvvetleri envanterine giren "F-16" uçağı ve bu uçağa güç veren "F110" motorunun Türk savunma sanayine kazandıracağı yüksek teknolojiler kapsamında "stratejik bir iş modeli" olarak kuruldu.

* Şirketin hisse yapısında yerlilik oranı yüksek mi?

TEI'nin yüzde 50,5'lik hissesi TUSAŞ'a, yüzde 46,2'lik hissesi General Electric (GE) şirketine, yüzde 3.3'lük hissesi ise Türk Silahlı Kuvvetlerini Güçlendirme Vakfı ve Türk Hava Kurumu'na aittir.

Pazar bulmamız lazım

* Biz kendi helikopterimizi, kendi uçağımızı kaç yıl sonra üretebiliriz? Yine kaç yıl sonra ihraç edebiliriz?

Esasında, bu bir fizibilite ve pazar meselesi. Pazarı bulabilmeniz lazım. Yoksa Türkiye, şu anda yapabilir. Şöyle de bakmak lazım. Otoritenin de iradesi çok önemli ki. Bu iradeyi de Başbakanımız ve bakanlıklarımızda da net olarak görüyoruz. Eminim, arama konferansları da yapılıyor. Bütün bunlar, önümüzdeki dönemde önümüze gelirse Başbakanın da ifade ettiği gibi neden Türkiye, 2023'te kendi uçağını da motorunu da yapmasın.

* Türkiye bir yolcu uçağı da yapabilir mi?

Bu konuda şöyle söyleyebilirim. Uluslararası alanlardaki konsorsiyumlara girmek lazım. Tüm ülkeler bunu akılcı yaklaşımlarla, fizibilite açısından da finansal ve pazar açısından da bakıldığında konsorsiyum şeklinde üretiyorlar. Bu tür ana üreticilerle konsorsiyumlara girmek çok daha kısa ve orta vadede daha akılcı diye değerlendiriyorum.

Boeing ve Airbus'ta TEİ'nin parçaları var

* Uçak motoru üretiminde neler yapıyorsunuz?

Şirketin ana faaliyet alanları "Parça ve Modül Üretimi", "Motor Montaj ve Test", "Bakım Onarım ve Revizyon", "Servisler", "Motor Tasarımı ve Ürün Geliştirme"dir. TEİ, bugün 38 farklı tipteki askeri ve ticari motor programı için 700'e yakın farklı parçanın üretimini yaparak, dünyanın önde gelen ana motor üreticilerine dönen "parça mükemmeliyet merkezi" olarak hizmet veriyor. Boeing ve Airbus'ın, B787 Dreamliner ve A380 de dahil olmak üzere ürettiği en son model uçaklara ait motorlarda da TEI imali parçalar kullanılıyor. Şirketimiz, başta ortağı GE olmak üzere Amerika, Avrupa ve Uzak Doğu'da geniş bir müşteri yelpazesine sahip.

* TSK'nın envanterine girecek önemde neler yaptınız?

Başlangıçta "Öncel I" ve "Öncel II" projeleri kapsamında 271 adet F110 motorunun montaj ve test işlemlerini başarıyla gerçekleştirdik. 2009-2010 yılları içerisinde "Öncel IV Projesi" kapsamında da F-16 Blok 50+ savaş uçağına güç verecek ilave 42 adet motorun montajı ve testini yine şirketimizde tamamladık. Bu motorlar TSK'nın envanterine girdi.

Bölgesel merkez konumundayız

* NATO uçaklarına da motor parçası üretiyorsunuz değil mi?

Doğru. NATO Awacs uçaklarına ait TF33 motoru, CASA uçaklarına ait CT7 motoru, Cougar helikopterlerine ait Makila 1A1 motoru gibi motorların da depo seviyesi bakımı kabiliyetlerini kazanarak Hava Kuvvetleri'nin bu yöndeki ihtiyacını karşılamak üzere alternatif kaynak konumuna geldik. 2008'den beri "F110" motorlarının SLEP (Servis Ömrü Uzatma Programı) uygulamaları ve ENSIP (Motor Yapısal Bütünlük Programı) bakımlarını gerçekleştirmekteyiz. Ayrıca, CT7/T700 motorları bakım, onarım ve revizyon kabiliyetlerine sahip olup Hava Kuvvetleri'nin envanterinde yer alan CASA CN235 uçaklarına güç veren CT7-9C motorlarının onarım ve revizyonları için alternatif bir kaynak konumundayız.

Bahreyn'e hizmet satıyoruz

* Bölgemizde önemli bir güç haline gelebildiniz mi?

Bugüne kadar edindiğimiz tecrübe ile
uçak motorları üretim ve bakımı konusunda "bölgesel merkez" olmaya odaklanmış, sadece ülkemizin değil bölge ülkelerinin de sahip olduğu uçak motorlarının ilgili projeleri için potansiyel bir kaynak konumundayız. Bu kapsamda Bahreyn Hava Kuvvetlerine ait F110 motorlarına bakım onarım revizyon hizmeti vermekteyiz.

Özgün motorumuz "TP 38"i son teknolojiyle ürettik

* Tasarım faaliyetlerinde çok uluslu bir projede yer alarak belli bir yol almışsınız. Peki, kendi motorumuzu ne zaman üretiriz?

Şirketimizin turbojet ve turboprop motorlara ilişkin bilgi ve deneyimleri önemli ölçüde artmış durumda. Bu projelerden kazandığımız birikimi kullanarak ülkemizin ihtiyaçları doğrultusunda kendi özgün motorumuz olan "TP38 turboprop" motorunu en son teknoloji ile geliştirdik ve kendi tesislerimizde, Türkiye'deki diğer teknolojik olanakları da kullanarak ürettik. Ayrıca pistonlu motor konusunda da faaliyet gösteren şirketimiz, TAI tarafından geliştirilmekte olan Özgün ANKA Platformu için Motor Modifikasyon ve Geliştirme Projesini sürdürmektedir.

* Halkın anlayacağı dilden sorarsam
uçak motoru üretiminde tam da neredeyiz?

Tabi ki, motorun büyüklüğüne bağlı. Şu anda
uçak sanayinde bir motorumuz var. 40 beygir gücündeki bir motoru ürettik. Küçük bir motor, Eskişehir'de havaalanında küçük uçaklarda uçuruyoruz. Deneme uçuşları bunlar. Biraz daha zamana ihtiyaç var. Testler devam ediyor. Küçük İHA'lara güç verecek nitelikte motorlar geliştiriyoruz.

Helikopterlere Türk motoru

* Türkiye'nin motorunu helikopterlerimize ne zaman takacağız?

Bu konuda şirketimizin, gerek İHA'larda kullanılacak gaz türbinli ve gerekse pistonlu motorlar üzerinde çalışmaları devam ediyor. Hedefimiz Türkiye'nin motor şirketi olarak daha büyük gaz türbinli motorların da tasarım ve üretimini ülkemizde gerçekleştirmek. Bu amaçla da "Hafif Genel Maksat Helikopteri" motorunun tasarım çalışmalarına başladık. Hedefimiz bu helikopterlere Türkiye'nin motorunu takmak. Bu motor aynı zamanda küçük eğitim uçaklarında ve büyük İHA'larda da kullanılabilecek özelliklere sahip olacak.

300 milyon dolarlık cironun 174 milyonu ihracattan geliyor

* TEI'nin pazardaki konumu nedir?

TEI, 12 parça ile başladığı parça üretimini bugün 38 değişik motor programına yönelik yaklaşık 700 rakamına ulaştırdı. Şirkete bugüne kadar yapılan toplam yatırım 208 milyon dolar mertebesinde. 1987 yılında 3 milyon dolarla ticari hayata başlayan TEI, bugün 300 milyon dolarlık ciro ve bunun 174 milyon dolarını da ihracattan sağlayan, kârlı bir şirket konumunda.

* Yüksek bir istihdama sahip olabildiniz mi?

Şirketimiz, ana çalışmaları yanında yan sanayi kuruluşlarına da istihdam sağlıyor. Bugün yan sanayi kullanımı yüzde 26 düzeyindedir. 300 kişilik çalışan sayısını özellikle son yıllardaki büyümeye paralel olarak 1500'lere çıkardık. Yan sanayi kullanımı da dikkate alındığında Eskişehir ve çevresinde binlerce kişiye istihdam sağlamaktayız.

Ar-Ge’yi %10’a çıkaracak

Ar-Ge’ye ayrılan parayı yüzde 7’den 10’a çıkarmayı hedefleyen TEİ, giderek motor üretiminde bölgesel güç merkezi oluyor.

BUGÜN GAZETESİ

 

Necip Fazıl isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Konuyu Beğendin mi ? O Zaman Arkadaşınla Paylaş
Sayfayı E-Mail olarak gönder
Alt 11-24-2012, 15:03   #2
Kullanıcı Adı
Armağan
Standart
Türkiye gerçekten Savunma Sanayinde önemli adımlar atıyor. 2023'te sadece yolcu uçağı değil, bir çok şey üreten ve pazarlayan ülke durumuna geleceğiz. 2023'e Savaş uçağı da yetiştirilmeye çalışılıyor. Bunlar Türkiye'yi bölgesel güç yapacak.Ürettiğimiz otomobiller,helikopterler,uçaklar,zırhlı araçlar,silahlar dünya pazarında geniş yer kaplayacak. Şu an bile İHA yapabilen 3 ülkeden biriyiz. 2023'te "Türkler çok olacak"...

Armağan isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı





2007-2023 © Akparti Forum lisanslı bir markadır tüm içerik hakları saklıdır ve izinsiz kopyalanamaz, dağıtılamaz.

Sitemiz bir forum sitesi olduğu için kullanıcılar her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir.
5651 sayılı yasaya göre bu yazılardan dolayı doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir.
5651 sayılı yasaya göre sitemiz mesajları kontrolle yükümlü olmayıp, şikayetlerinizi ve görüşlerinizi " iletişim " adresinden bize gönderirseniz, gerekli işlemler yapılacaktır.




boşanma avukatı webmaster blog çarşamba pasta

çarşamba koltuk yıkama çarşamba webtasarım