|
04-12-2009, 01:42 | #1 |
90'a yakın ülkedeki Türk yatırımları
DEİK, dün başlayan Dünya Türk Girişimciler Kurultayı için hazırladığı çalışma, Türk firmalarının yurt dışındaki yatırımlarını gözler önüne serdi. İşte müthiş tablo:
Yurtdışında 200 bine yakın Türk yatırımı bulunuyor. Yaklaşık 50 milyar dolara mal olan bu yatırımlar, girişimcilerine 100 milyar doları aşkın ciro sağlıyorlar Dış Ekonomik İlişkiler Konseyi (DEİK), dün başlayan Dünya Türk Girişimciler Kurultayı için hazırladığı çalışma, yurtdışındaki Türk firmalarının yıllık toplam cirosunun 100 milyar doları aştığını ortaya koydu. Bu çalışmaya göre, yurtdışında yaklaşık 180 bin Türk işveren bulunuyor. Bu girişimcilerin yaklaşık 50 milyar dolara mal olan bu yatırımlarının yıllık cirosu toplam 103 milyar doları buluyor. Bu yatırımlar aynı zamanda 1 milyonu aşkın kişiye istihdam sağlıyor. En fazla yatırım Almanya’da DEİK’in derlediği verilere göre, Türklerin yurtdışında en fazla yatırımı ve ciroyu yaptığı ülke Almanya. Almanya’da 70 bin 300 Türk işveren bulunuyor. Bu kişiler toplam 7.5 milyar euro’ya mal olan yatırımlarından yılda 32.7 milyar euro ciro elde ediyorlar ve 330 bin kişiye istihdam sağlıyorlar. Yatırım sıralamasında Almanya’yı 8.7 milyar dolarla Kazakistan, 6 milyar dolarla Rusya Federasyonu ve 5.5 milyar dolarla Azerbaycan izliyor. 5 milyon kişi yurtdışında Yaklaşık 4 milyonu AB ülkelerinde, 300 bini Kuzey Amerika’da, 200 bini Ortadoğu’da, 150 bini de Avustralya’da olmak üzere 5 milyon civarında Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı yabancı ülkelerde yaşıyor. Avrupa’daki Türk işletmelerde yaklaşık 640 bin kişi çalışıyor. Bu işletmelerin yıllık toplam cirosu 50 milyar euro’yu aşıyor. İŞBİRLİĞİ TALEPLERİ Dizilerin hakkını isteyen var - Litvanya’dan kurultaya katılacak bir girişimci, “Litvanya’da arsalarım var; kat karşılığı çalışacak Türk müteahhit arıyorum; alışveriş merkezi de olabilir” diyor. - Bir girişimci, “Avustralya’da kuru gıda sektörünü elimizde tutuyoruz, Türkiye’den kaliteli mal gönderebilecek firma arıyorum” diye soruyor. - Singapur’dan katılan bir girişimci, “Çin’de mutfak malzemeleri üretip Amerika’ya satıyoruz; Türkiye’den de mal almak istiyoruz” diyor. - Afganistan’da müteahhitlik yapan bir girişimci, “İmalât sektörüne girmek istiyorum. Satın alacak alüminyum fabrikası arıyorum” diyor. - Almanya’dan bir girişimci, “Türk filmleri ve dizilerinin gösterim hakkını Kuzey Afrika’da ve Pakistan’da almak istiyorum” diyor. - Yine Almanya’dan bir girişimci, “Avrupa’ya ilk giden Türklerin burada tanıdıkları akrabaları yaş nedeniyle vefat etmeye başladı. Akrabalık ilişkileri zayıflıyor. Ama torunlarının Türkiye’yi tanımasını istiyorlar” diyor. ‘Lobimiz yeterince etkin değil’ DEİK, Dünya Türk Girişimciler Kurultayı’na katılım onayı veren iş dünyası temsilcilerine yönelik bir anket çalışması gerçekleştirdi. 173’ü yurtdışından 233 işadamıyla yapılan anket, girişimcilerin, Türk lobisinin, istenildiği kadar etkin olmadığını düşündüğünü ortaya koydu. Anketin bazı sonuçları şöyle: - Türk malının imajı için yüzde 35.7’si “Olumlu”, yüzde 19.4’ü “Olumsuz” diyor. - Birbirine destek olma ve işbirliği konusunda yüzde 54.2’si Türklerin dağınık bir görünüm sergilediğini, ortak hareket edemediğini düşünüyor. - “Türk lobisinin yurtdışında yeterince etkin olduğuna inanıyor musunuz?” sorusuna katılımcıların yüzde 75.8’i, “Hayır” yanıtını verdi. - Yüzde 58.6’sı, Türkiye ekonomisinin 2009 yılında en az yüzde 1 küçüleceğine inanıyor. - Yüzde 38.7’si, krizin reçetesinin, işgücü üzerindeki vergilerin kaldırılması ve enerji fiyatlarının düşürülmesiyle üretim maliyetlerinin azaltılarak sanayiciye destek sağlanmasında olduğunu ifade etti. (Milliyet)
|
|
|
Sayfayı E-Mail olarak gönder |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Stil | |
|
|