|
06-10-2009, 08:04 | #1 |
Askere işsiz gidenler, TIR şoförü olarak dönecek
Avrupa'nın en büyük TIR filosuna sahip Türk nakliyeciler, şoför bulmakta zorluk çekiyor. Öyle ki bazı TIR'lar şoför olmadığı için taşımacılıkta kullanılamıyor. Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) bu soruna kökten çözüm bulmak için ilginç bir formül geliştirdi. Türk Silahlı Kuvvetleri ile temasa geçen dernek, şoför açığını, askere gelen ancak iş sahibi olmayanları yetiştirerek gidermek istediğini iletti. Projeye göre erler boş zamanlarında TIR'larla pratik eğitim alacak, ayrıca uluslararası taşımacılıkla ilgili teknik eğitimden geçirilecek. Yaklaşık 3 ay sürecek eğitimin ardından uluslararası şoförlük sertifikasını almaya hak kazanacak olan askerler bu süreçte ağır vasıta ehliyetine de sahip olacak. UND Başkanı Tamer Dinçşahin, projeye TSK'nın da olumlu yaklaştığını, ilk uygulamayı pilot bölge olarak Ege Ordu Komutanlığı'yla bu yıl içinde gerçekleştirmeyi hedeflediklerini söyledi. Yaklaşık 3 ay sürecek eğitimin ardından uluslararası şoförlük sertifikasını almaya hak kazanacak olan askerler, bu süreçte ağır vasıta ehliyetine de sahip olacak. UND Başkanı Tamer Dinçşahin, yaklaşık iki yıldır üzerinde çalıştıkları projeye TSK'nın da olumlu yaklaştığını, ilk uygulamayı pilot bölge olarak Ege Ordu Komutanlığı'yla bu yıl içinde gerçekleştirmeyi hedeflediklerini kaydetti. Eskiden babadan oğula geçen taşımacılık işinin son yıllarda kurumsallaştığını belirten Dinçşahin, "TIR şoförlüğü nesilden nesile aktarılan bir meslek dalı olmaktan çıkınca şoför açığı yaşanmaya başladı. TIR sayısına göre yüzde 30'a yakın şoför açığımız var. Erleri yetiştirerek bu açığı önemli ölçüde giderme imkanımız var. Bu durum, askerler için de büyük fırsat oluşturacak. 21-22 yaşındaki gençler askerden döndükten sonra hemen iş imkanına kavuşacak." dedi. Tamer Dinçşahin, UND'nin Nevşehir Ürgüp'te düzenlediği Stratejik Hedefler Çalıştayı'nda bir grup gazeteciye değerlendirmelerde bulundu. Küresel krizden olumsuz etkilendiklerini belirten Dinçşahin, ihracat taşımalarının 2009'un ilk dört aylık bölümünde 2008'in aynı dönemine göre yüzde 27 küçüldüğünü kaydetti. Avrupa'ya ihraç seferleri yüzde 20 civarında azaldı. Rusya, Gürcistan gibi ülkelerde de önemli düşüşler yaşandı. Son yıllarda hızla gelişen Ortadoğu'ya yönelik sefer sayılarında yüzde 11'e yakın azalma oldu. Dinçşahin, "Avrupa bölgesinde de nisan ve mayıs çok durgun geçti. Bu ay az da olsa hareketin başladığını gözlemledik. Siparişlere bakınca bir önceki haftaya göre artış olduğunu görüyoruz. Yaz döneminin gelmesiyle Avrupa ülkelerinin Türkiye'den sebze ve meyve talebinde artış oldu. Bu durum, taşımacılığı da olumlu etkiliyor." dedi. Dinçşahin, yılın tamamında ihraç taşımalarında bir önceki yıla göre yüzde 20 civarında azalma beklediklerini kaydetti. Nakliye firmaları kriz döneminde tasarruf için filolarındaki araçların bir kısmını garaja çekiyor. Küresel kriz, taşımacılık sektöründe rekabeti de kızıştırdı. Nakliye fiyatları düşerken yük kapma yarışına giren firmalar, sundukları hizmet karşılığında alacakları paranın vade süresini uzattı. Dinçşahin, "Taşımacılıkta 30 günün üzerinde vade yapılmaz ama son zamanlarda bu süre 60 güne çıktı. Ancak bu durum yük taşıma maliyetlerini yükseltiyor. Sektörde yıkıcı rekabet artıyor." yorumunu yaptı. YABANCI PLAKALI ARAÇLARA ARTIK 'DUR' DENİLSİN Taşımacılık sektörünün sorunlarına da değinen UND Başkanı, yeterli sayıda geçiş belgesi vermediği için Türk TIR'larının Rusya'ya giremediğini, görüşmelere rağmen bu sorunun çözülemediğini söyledi. Hükümetlerin devreye girmesinin de fayda sağlamadığını dile getiren Dinçşahin, "Rusya'daki bürokratlarla görüştük. Her konuda anlaşıyoruz ama geçiş belgesinde koydukları kotadan geri adım atmıyorlar. Önümüzdeki aylarda sorunu masaya yatırmak için Rus nakliyecilerle bir araya geleceğiz. Meslektaş olduğumuz için onların bizi anlayacağını umuyorum." dedi. Krizle birlikte ülkelerinde iş imkanı azalan yabancı nakliyecilerin Türkiye'nin ihraç taşımalarındaki payı arttı. 2009'un ilk dört ayında ihraç yükü taşıyan Türk plakalı araç sayısı yüzde 19 azalırken, yabancı plakalı araç sayısı yüzde 5 arttı. Ağırlığı Moldovalılardan oluşan taşımacıların Türkiye'de şehirden şehire bile yük taşımaya başladığına dikkat çeken Dinçşahin, Ulaştırma Bakanlığı'nın yabancı plakalı araçlarla ilgili yol denetimlerini sıklaştırmasını istedi. Dinçşahin, bu denetimlerde kendilerinin de fahri müfettiş olarak görev alabileceklerini söyledi. ZAMAN
|
|
|
Sayfayı E-Mail olarak gönder |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Stil | |
|
|