![]() |
#11 |
![]() Hafızlık Eğitiminin Süresi
Hafızlık süresi üzerinde de yeniden düşünmek gerekmektedir Bu hazırlık ve hafızlık eğitim faaliyetlerinde kaliteyi yükseltmeye çalışırken süreyi alabildiğine kısaltmak için de önlemler almak gerekmektedir Daha önce de ifade ettiğim gibi bugünün insanının vakti çok azdır; zamanı iyi yönetmek her etkinlik için olduğu kadar bu eğitim için de zorunludur Hâliyle bugünün bireyinin olabildiğince kısa sürede hafızlık yapabilmesini sağlamak, son derece önemlidir Bu nedenle, hafızlık öncesi hazırlık eğitimi ile hafızlık eğitiminin hem zamanını olabildiğince kısaltma, hem de kalite düzeylerini yükseltmeye yönelik çalışmalar yapmaya ihtiyaç duyulmaktadır Hafızlık Türlerini Artırma Bizde hafızlık dendiğinde Kur’an’ın tümünü ezberleme anlaşıldığından dolayı, genelde insanımız ya hafız olmakta, ya da Kur’an’dan çok az ezberi olan biri olarak kalmaktadır Hafız olanların sayısı, bütüne göre çok az olduğuna göre, kahir ekseriyet, ikinci şıkta yer almaktadır Cüz hafızı, hizib hafızı, sure hafızı… gibi yeni hafızlık türleri de ihdas edilerek, bu durum düzeltilemez mi? Bu sorunun cevabı üzerinde hepimiz düşünmeliyiz Hafızlık Eğitiminde Yeni Eğitim Anlayış ve Uygulamaları Hafızlık eğitiminin hem süresini olabildiğince kısaltmak, hem de kalitesini yükseltmek için yeni öğretim yöntemlerini, yeni öğretim tekniklerini ve çağdaş teknolojinin ürünü yeni eğitim araç-gereçlerini işe koşmak şarttır Bu çerçevede yeni yeni öğretim materyalleri geliştirme çok önemlidir Söz gelimi, hafıza teknikleri mutlaka işe koşulmalı; hazırlık ve hafızlık eğitimi için çeşit çeşit sesli ve görüntülü araç-gereçler üretilmeli, interaktif öğretim imkânı hazırlanmalıdır Böylesine çağdaş bir eğitim anlayışını uygulamaya geçirmek, hafızlık eğitimini öğrenciler için olabildiğince çekici ve zevkli hale getirecektir ki bu, mutlaka gerçekleştirilmesi gereken husustur Her eğitimde olduğu gibi hafızlık eğitiminde de, öğrencinin içsel güdülenmesini sağlamak son derece önem arz etmektedir Öğrencinin, bu eğitimi severek, isteyerek ve zevkle talep etmesini sağlamak şarttır Aile, hoca gibi dış unsurların zorlamasıyla, baskısıyla hiçbir öğrenci hafız yapılmamalıdır Baskı, şiddet, korku… altında yapılan hafızlık eğitimi, başarıyı köstekleyeceği gibi, öğrencinin dine yaklaşımında olumsuzluklara yol açabilir, dinden soğutabilir ki, Allah korusun, dindarlaşma ararken, ilgisizlik gibi olumsuzluklarla karşılaşılabilir Bu yeni hafızlık eğitimi, yepyeni bir disiplin anlayışını Kur’an kursuna taşımak durumundadır Artık öngörülen yeni eğitim anlayışına göre, öğrenme ve öğretme ortamı öğrenci için öylesine çekici, etkin ve verimli hale getirilmelidir ki, öğrenci bu eğitsel ortamda kendini eğitim-öğretim etkinliklerine alabildiğine kaptırdığı için disiplini bozucu davranışlarda bulunmak şöyle dursun, buna yönelik düşünceleri aklından geçirmesi bile mümkün olmasın Öğrenci bu eğitime, isteyerek, severek, gönüllü olarak katılacak, buna can atacaktır Artık bu eğitimde, korku, baskı ve şiddetten söz edilemeyecektir “Dayaksız hafızlık olmaz!" anlayışı, bir kaziye-i muhkeme olarak varlığını bundan böyle devam ettiremeyecek; tarihe karışacaktır Hafızlığı İşlevselleştirme Kur’an kursları, hafızlık yaptırdıkları öğrencileri mutlaka, meslekî din eğitimine yönlendirerek iyi bir meslek insanı olmalarının yolunu açmalıdırlar Bu yapıldığı takdirde, hafızlık daha işlevsel hale getirilebilecek; emekler daha iyi değerlendirilmiş olacaktır Bunu gerçekleştirebilmek için de, hafızlık eğitimi öğrenciler için alabildiğine çekici hale getirilerek, bunun üzerinden din eğitimi alanının sevdirilmesi gerekmektedir İşte böyle bir hafızlık eğitimi, hafızlığı, Kur’an öğrenimi bağlamındaki hak ettiği önemli konumuna yerleştirecektir Prof Dr M Şevki Aydın Diyanet İşleri Başkan Yardımcısı KAYNAKLAR Cebeci Suat ve Ünsal Bilal, “Hafızlık Eğitimi ve Sorunları", Değerler Eğitimi Dergisi, 4(11), 27-52, İstanbul, 2006 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
|
|