AK Gençliğin Buluşma Noktası
Star ve HaberTurk "Star" ve "HaberTurk" gazetesi köşe yazıları.



Cevapla
Stil
Seçenekler
 
Alt 06-19-2008, 11:03   #1
Kullanıcı Adı
Ak_Kelebek
Standart Hangi laiklik?
LAİKLİĞİN çeşitli modelleri vardır; totaliterden demokratik modellere uzanan geniş bir yelpaze... Türkiye’de iki ana akımdan bahsetmek mümkün:

Biri, Prof. Mümtaz Soysal’ın tanımladığı laiklik: “Türk toplumunun özel durumu... laiklik ilkesine değişik bir unsurun daha eklenmesini zorunlu kılıyor. Bu da dinin toplum işlerinden, toplumsal görevlerinden sıyrılıp ‘vicdanlara itilmesi’, kişilerin iç dünyalarından dışarıya taşmayan bir inançlar bütünü sayılabilmesi... Laik devlet, yalnız dinsel kurallarla iş görmeyen bir devlet olmakla kalmamalı, aynı zamanda dinin vicdanlara itilmesi için gerekli tedbirleri de alabilen devlet olmalıydı.” (100 Soruda Anayasa’nın Anlamı, 1974, sf. 171)

Merhum Prof. Bülent Tanör bunu “laikleş(tir)me” olarak tanımlıyor, “çatışmalı, sıçramalı, devrimci, Jakoben” bir laiklik olduğunu belirtiyor. (Türk Anayasa Hukuku, 2006, sf. 79)

Dinsel duyguları toplumsal alanlardan “vicdanlara itmek” için devlet güç kullanınca, süreç “çatışmalı” oluyor tabii.

Bizde cumhuriyetçi gelenek ve CHP bu modeli savunur.

Demokratik laiklik

İkincisi, Prof. Ali Fuat Başgil’in tanımladığı laiklik: “Laiklik din ile devletin ayrılması ve devletin din, dinin de devlet işlerine karışmamasıdır...”
Hem din devletinin hem din karşıtı devletin büyük sakıncalarını anlatan merhum Başgil, bu modelde devletin ve hukukun tamamen dünyevi esaslara dayandığını ama dine müdahale etmeyerek din işlerini “dindarlar muhitine ve ferdi vicdanlara bıraktığını” anlatır. (Din ve Laiklik, 1998, 171-172)

Bizde DP’den itibaren merkez sağ ve liberaller bu modeli savunur.
Prof. Tanör de böyle bir modelin “daha anlaşmalı, uzlaşmalı ve barışçı bir yöntem” olduğunu ve dünyada daha yaygın olarak benimsendiğini belirtir.
Halbuki Jakoben modelde devlet, din işlerini “dindarlar muhitine bırakmayı” kabul etmez, hatta toplumda “dindarlar muhiti” denilebilecek kesimleri, dinsel görünürlüğü ve cemaatleri tehlike sayar.
Anayasa Mahkemesi laikliğin bu Jakoben tipini benimsemiştir! (Mesela K: 1983/2)

Prof. Ergun Özbudun da Anayasa Mahkemesi’nin, “laikliği, bilimsel yorumunu aşarak... bir çeşit mutlak pozitivist ideoloji” haline getirdiğini yazıyor. (Yavuz Sabuncu’ya Armağan, sf. 265)

Değişme faktörü?

Hangisi doğru? Duygularımıza hangisi uygunsa o doğru gözükür. Ama...
- Jakoben laiklik dindarlığın mutlaka teokrasi (şeriat) tehlikesi içerdiğine ‘inanmış’tır. Kısıtlamalarını meşrulaştırmak için bu “tehlike” algısını abartır, abarttıkça “tehlike”nin büyüdüğünü, mesela Batı’nın bile ‘Ilımlı İslam’ istediğini falan zanneder. “Laikliği özgürlüğe kıydırmamak” diye demokrasiyle “çatışmaya” girer, ‘statükocu’ hale gelir.
- Dahası, bu laiklik anlayışı, “tehlike” şartlanması yüzünden, “dindar muhitlerde” din algısının ekonomik ve sosyal dinamiklerle nasıl değişmekte olduğunu merak bile etmez, bilimsel araştırmalara ihtiyaç duymaz; “hayatta en hakiki mürşit”i bu meselede rafa kaldırır!
Halbuki Türk toplumu giderek çoğulculaştığı gibi “dindar muhitlerde” bile din algısı “demokratik laikliği” ve dünyevi değerleri benimseme yönünde değişiyor...
Ayrıca, Türkiye’de demokratikleşme artık toplumsal bir dinamik haline gelmiştir, laiklik de bunun dışında kalamaz; modern bir ülke olacaksak.
Laikliğin evrimi de demokratikleşmesini gerektirir zaten.


Taha AKYOL
Milliyet
[email protected]


 

Ak_Kelebek isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Konuyu Beğendin mi ? O Zaman Arkadaşınla Paylaş
Sayfayı E-Mail olarak gönder
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı





2007-2023 © Akparti Forum lisanslı bir markadır tüm içerik hakları saklıdır ve izinsiz kopyalanamaz, dağıtılamaz.

Sitemiz bir forum sitesi olduğu için kullanıcılar her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir.
5651 sayılı yasaya göre bu yazılardan dolayı doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir.
5651 sayılı yasaya göre sitemiz mesajları kontrolle yükümlü olmayıp, şikayetlerinizi ve görüşlerinizi " iletişim " adresinden bize gönderirseniz, gerekli işlemler yapılacaktır.



Bulut Sunucu Hosting ve Alan adı
çarşamba pasta çarşamba bilgisayar tamircisi