AK Gençliğin Buluşma Noktası
Dini Konular Dinimiz hakkında öğrenmek ve paylaşmak istediğiniz herşey.


Cevapla
Stil
Seçenekler
 
Alt 04-25-2010, 22:37   #1
Kullanıcı Adı
manifesto
Standart Hayrettin Karaman-Cuma'nın farzından sonra zuhr-i ahir kılmak gerekir mi?
Konu şudur:

Cuma namazının sıhhat şartları üzerinde de ihtilaf vardır, bu sebeple cumanın farzından sonra o günün öğle namazını veya onun yerine geçecek bir namazı (zuhr-i âhir) kılmak gerekir mi, gerekmez mi?

Asıl konuya girmeden önce hatırlatmak gerekir ki, Cuma namazından önce sünnet kılınır, iki rek'at Cuma namazının farzı kılınır, bundan sonra da sünnet kılınır. Ön ve son sünnetin kaçar rek'at olduğu konusunda da ihtilaf bulunmakla beraber genellikle kabul edilen ve uygulanan dörder rekat sünnettir.

Bunlardan başka, cumanın son sünnetinden sonra bazı kimselerin zuhr–i âhir adıyla dört, vaktin sünneti adıyla da iki rek'at daha namaz kıldıkları görülmektedir. Yukarda anlatılanlar dışında vaktin sünneti diye bir namaz yoktur.

Zuhr–i âhire (son öğle namazı) gelince bunu, adını andığım yazımdan nakledeyim (kaynakları merak edenler yazının aslına kitabımdan veya sitemden bakabilirler):

Şartlarındaki ihtilâf dolayısıyla cumanın sahih olmaması ihtimâline dayanarak zuhr–i âhiri kılmanın hükmü nedir? Yani bu namazı kılmak farz mı, sünnet mi, mekrûh mu, bid'at veya memnû mudur? Bu mevzûdaki görüşleri iki grupta toplamak mümkündür:

1. Kılınmasına Taraftar Olanlar:

Bunlar da kılınmasında birleşmekle beraber farz mı, sünnet mi, ihtiyat mı olduğu konusunda farklı kanaatler ileri sürmüşlerdir. Hemen hepsinin hareket noktası bir şehir veya büyük köyde, birden fazla camide cumanın sahih olmaması ihtimâlidir.

a) İmam Şâfiî "bir şehirde iki veya daha fazla yerde cuma kılınmış ise önce kılanların cuması sahihtir. Sonra kılanların cuması olmamıştır (bâtıl) ve öğleyi yeniden kılmaları farzdır" demiştir. Şâfiî'ye göre hangisinin önce kıldığı belli değilse, hepsinin öğleyi yeniden kılmaları gerekir. Dikkat edilirse İmam Şâfiî "zuhr-i ahirden bahsetmiyor, öğle namazını yeniden kılmaktan söz ediyor.

İmam Şâfiî'den sonra gelen ve ona tâbi bulunan Şâfiî müctehid ve fakihleri yukarıdaki hükmün, ihtiyaç olmadığı halde cumanın birden fazla camide kılınmış olmasına ait bulunduğunu; şayet caminin mükelleflere göre küçük olması gibi bir mazeret varsa birden fazla camide kılınabileceğini, böyle olunca da öğle namazını kılmanın farz olmayacağını, ancak sünnet mahiyetinde olabileceğini ifade etmişlerdir.

Hanbelilerin görüşü de Şafiîlerinki gibidir.

Bu iki mezhebin tatbikatında cuma namazı, ihtiyaç olmadığı halde birden fazla camide kılınmışsa ilk kılınandan sonrakiler bâtıl sayılmakta -şüphe halinde hepsi bâtıl sayılmakta- ve öğle namazı yeniden kılınmaktadır.
Eğer cuma namazı ihtiyaca binâen birden fazla camide kılınmış ise bu takdirde bâtıl sayılmamakta, ancak ihtiyaten öğle namazının kılınması tavsiye edilmektedir. Bugün hemen her şehir ve büyük köyün -cumayı kılsın kılmasın- namaz ile mükellef bulunanlarını bir cami almayacağına göre kılınan cumalar Şâfiîlere göre de sahihtir ve öğleyi kılmak farz değildir.

b) Hanefîlerden bazılarına göre birden fazla camide veya köyde kılınan cumanın sıhhatinde şüphe bulunduğu için ihtiyâten, cumadan sonra, herkesin kendi başına şu niyetle bir namaz kılması iyi olur: "Vaktine yetiştiğim halde henüz edâ etmediğim veya henüz üzerimden düşmeyen son farzı yahut son öğleyi kılmaya niyet ettim." İşte bu namaz zuhr–i âhir denilen namazdır, dört rek'attır, birinci oturuşta ettahiyat okunur, dört rek'atta da fatihaya bir sûre veya yeteri kadar âyet ilâve edilir.
Şüphe mevcutsa bu namazı kılmak vâcib, şüphe yoksa menduptur.
Zuhr–i âhirin kılınmasını müdâfaa edenlerin delilleri şüphe ve ihtiyattır. Aslında Şâfiîler ihtiyaç sebebiyle birkaç camide kılınan cumanın sahih olduğunu kabul ediyorlar. Hanefî mezhebinden sahih ve tercihe şayan görülen mütâlâa da birkaç camide kılınan cumanın sahih olduğudur; hattâ bu mezhep ihtiyacı da şart koşmamıştır. İşte buna rağmen, "mâdem ki sahih olmaz diye de bir görüş vardır ve madem ki bu görüşe göre cumanın sıhhati şüphelidir, şu halde ihtiyaten öğle namazı kılınmalıdır ki borçlu kalınmasın" denilmektedir.

Bu görüşün isabetli olmadığını söyleyen fakihlere ben de katılıyorum ve onların söylediklerini de gelecek yazıda sunacağım
http://www.haber7.com/haber/20100425...gerekir-mi.php

Evet bende Hayrettin Karaman'a katılıyorum.Hele İmam Şafii nin bir köyde veya kasabada iki camii de kılınan cuma namazlarında önce kılanın cuması kabul sona kalanın ki geçerli değil şeklinde ki fetva bugün için pek geçerli görünmüyor...

 

manifesto isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Konuyu Beğendin mi ? O Zaman Arkadaşınla Paylaş
Sayfayı E-Mail olarak gönder
Alt 04-25-2010, 22:45   #2
Kullanıcı Adı
Mavera
Standart
Cuma namazi noktasinda bir cok tartisma var mesela ben yurt disinda yasiyorum burasi Müslüman bir ülke olmadigi icin cuma namazinin kilinamayacagini söyleyenlerde var ayni sekilde bayanlarin cuma namazi kilmasi ve 3 cumaya gitmeyenin cenaze namazinin kilinmayacagi gibi hassas noktalar var..
Birde su noktasi var nice insanlar var farz olan cumaya gitmezken sünnet olan bayram namazlarini sanki Müslümanligin en önemli gerekliligi gibi görüyor..
Mavera isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 04-25-2010, 23:22   #3
Kullanıcı Adı
İntifada
Standart
efendim cuma namazı için bir çok şey söylenir.

Eğer bir ülkenin en başındaki adam cuma namazı kıldırmazsa o ülkede cuma kabul olmaz diyenler var.

Türkiye darul harptır ve darul harp olan bir ülkede cuma farz değildir diyen duydum.

Nasıl olsa 3 haftadan önce kalpler mühürlenmiyor geçen hafta gittim bu hafta cumaya gitmeme gerek yok diyen gördüm

En güzeli Cumaya gidip namazı kılmaktır diye düşünüyorum.Eğer işiniz aceleyse vaktiniz yoksa en azından 4 rekatlık son sünneti kılalım zaten farzdan sonra çıkan insanların kuyruğunda bekleyene kadar son sünneti kılıp rahatça çıkabiliriz .


Alıntı:
Birde su noktasi var nice insanlar var farz olan cumaya gitmezken sünnet olan bayram namazlarini sanki Müslümanligin en önemli gerekliligi gibi görüyor..
Bayram namazları vaciptir efendim
  Alıntı ile Cevapla
Alt 04-26-2010, 00:06   #4
Kullanıcı Adı
Mavera
Standart
Alıntı:
AKıncı 34 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
efendim cuma namazı için bir çok şey söylenir.

Eğer bir ülkenin en başındaki adam cuma namazı kıldırmazsa o ülkede cuma kabul olmaz diyenler var.

Türkiye darul harptır ve darul harp olan bir ülkede cuma farz değildir diyen duydum.

Nasıl olsa 3 haftadan önce kalpler mühürlenmiyor geçen hafta gittim bu hafta cumaya gitmeme gerek yok diyen gördüm

En güzeli Cumaya gidip namazı kılmaktır diye düşünüyorum.Eğer işiniz aceleyse vaktiniz yoksa en azından 4 rekatlık son sünneti kılalım zaten farzdan sonra çıkan insanların kuyruğunda bekleyene kadar son sünneti kılıp rahatça çıkabiliriz .



Bayram namazları vaciptir efendim
bak iste al sana tartisma .. bayram namazinin sünnet yada vacip oldugu konusunda degisik fikirler olmakla beraber bu konuda mezhepsel farkliliklar vardir..
Bazi mezhepler bayram namazinin sünneti müekkede oldugunu yorumlarken, bazilari vacip olarak yorum getirmistir..
Velhasil kelam Bayram namazinin vacip olmasi onun farz namaz olan cuma namaziyla kiyaslanamayacagi anlamina gelir ki aslinda islamda hic bir ibadet, baska bir ibadetle deger ve önem bakimindan kiyaslanmaz cünkü herkesin kendine özgü durum ve degerleri vardir..
ancak vurgulamak istedigim cuma namazinin hassiyetine varmamiz, bayram namazina gösterilen ilginin cuma namazinada gösterilmesidir..
Mavera isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 04-26-2010, 09:18   #5
Kullanıcı Adı
El Emin
Standart
Hadi işi birazcıkda ben kızıştırayım.

Cuma mı farz ikindi mi?

El Emin isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 04-26-2010, 16:22   #6
Kullanıcı Adı
Ömer Bekir
Standart
Absürüklüğe bak..Vaktin sünneti yokmuş..Kardeşim o zaman kıldığımız namazların hepsi nafile namaz..Tövbe Tövbe,insanlar harama fetva arıyor resmen..

Namazı o kadar çarpıtmış ki söz konusu şahıs..Ben tüm alimlerin ittifak ettiği noktada sizlere Cuma namazını açıklayayım..

-İlk olarak 4 rekât ilk sünnet kılınır..

-Sonra İmam Hutbeye çıkar ve hutbe okur..(Hutbede Cumanın bir noktasıdır..Bu yüzden Hutbe sırasında dünyevi konuşmak namazı bozmaz ancak Cumanın bütün sevabını götürür..Hoca hutbede dua yaparken sesli bir şekilde "Âmin" demek bile sevapları götürür..)

-Daha sonra 2 rekât imama uyarak Cuma namazının farzı kılınır..

-Sonra 4 rekât Cuma namazının son sünneti kılınır..

-Daha sonra 4 rekât zuhr'i âhir namazı kılınır..

-En son 2 rekât vaktin son sünneti kılınır..
Ömer Bekir isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 04-26-2010, 16:26   #7
Kullanıcı Adı
sarar
Standart
Vaktin Son Sünneti "Öğle Namazının Son Sünneti" Oluyor Dimi Öylemi Niyet Edicez ??
sarar isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 04-26-2010, 16:30   #8
Kullanıcı Adı
Ömer Bekir
Standart
Hayır;"Vaktin son sünneti"diye niyet etmen gerekiyor..
Ömer Bekir isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı





2007-2023 © Akparti Forum lisanslı bir markadır tüm içerik hakları saklıdır ve izinsiz kopyalanamaz, dağıtılamaz.

Sitemiz bir forum sitesi olduğu için kullanıcılar her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir.
5651 sayılı yasaya göre bu yazılardan dolayı doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir.
5651 sayılı yasaya göre sitemiz mesajları kontrolle yükümlü olmayıp, şikayetlerinizi ve görüşlerinizi " iletişim " adresinden bize gönderirseniz, gerekli işlemler yapılacaktır.




boşanma avukatı webmaster blog çarşamba pasta

çarşamba koltuk yıkama çarşamba webtasarım