![]() |
#1 |
![]() Kürt sorununa dair tespitler ve çözüm önerileri
Geçen haftaki yazımızda “Açılım süreci” boyunca hükümetin izlediği politikalardaki eksiklik ve yanlışlıklara dair bazı tespitlerde bulunmuş, başarısızlığın altında yatan enbüyük nedenin, Türküyle Kürdüyle tüm Müslüman halkları bir arada tutan İslami anlayışın ötelenmeye devam edilmesinin sorunun nihai çözümünün önündeki en ciddi engel olduğunu belirtmiştik. Ayrıca gerek bölgedeki ve gerekse diğer İslami çevre ve şahsiyetlerin hazırladıkları raporlar ya da sundukları kimi önerilerin dikkate alınmadığından hareketle sürecin akamete uğratılmasındaki etkilerine değinmiştik. Nitekim bölgede faal durumda olan İslami çevrelerden Mustazaf-Der’in de sürece katkı sunmak amacıyla bir rapor hazırlayarak hükümet yetkililerine verdiğini belirtip bu yazımızda, sözkonusu raporda geçen sorunlar ve çözüm önerilerine yer vereceğimizi belirtmiştik. Rapor, meselenin tarihsel sürecine açıklık getiren tespit ve açıklamalarla başlayan uzunca bir metinden oluşmaktadır. En sonda ise cumhuriyetin kuruluşuyla baş gösterip günümüze kadar sarkan sorunları maddeler halinde sıralayarak çözüm konusunda da pratik bazı öneriler yine maddeler halinde ortaya koymuştur. Raporun özü Kürt sorunu etrafında şekillenmekle beraber dini alanda yaşanan sorunlarla beraber bir bütün olarak yaşanan sorunlar ele alınmış, Müslüman bir halk olarak Kürtlerin sorunlarının çözüm yolunun her iki alanda eşzamanlı olarak yapılacak iyileştirmelerle sorunların büyük oranda aşılabileceği tespitine yer vermiştir. Tarihsel süreç içerisinde büyüyerek günümüze sarkan Kürt sorununun bir anda çözümünün kolay olmayacağı gerçeğine değinilmekle beraber mevcut sorunlar şu ana başlıklar altında raporda yer almıştır: 1- Anayasa sorunu, a) Anayasal vatandaşlıkta Türk etnik kimliğine vurgu yapılması (1982 Anayasası, mad. 66) b) Eğitimde Türkçe dışındaki bir dille eğitim yapılamaması (1982 Anayasası, mad. 42) 2–Laiklik sorunu, a) Tevhid–i Tedrisat kanunuyla medreselerin kapatılması, bu nedenle dini öğrenimin yasaklanması, b) Kur’an-ı Kerim öğrenme ve öğretmenin önünde engellerin bulunması, Kur’an kurslarına yönelik kısıtlayıcı engellerin bulunması, kurslara katılma yaşının ilköğretimi bitirmiş olma şartına bağlanmış olması, ![]() Mehmet İkbal Atak [email protected] yazı biraz uzun onun için part part eklicem inş. beklemek istemeyen arkadaşlar buradan okuyabilirler tamamını tıkla 3–Eğitim sorunu, a) Okula yeni başlayan bir çocuğun ilk üç yılını dil öğrenmeye vermesi, yarım yamalak öğrendiği Türkçe ile batıdaki akranlarına göre çok geride kalması b) Başörtü yasağının varlığı yüzünden Kürt halkının kızlarını okutmak istememesi c) Karma eğitim yüzünden halkın büyük çoğunluğunun kızlarını okula göndermek istememesi d) Okullaşma oranının düşük olması, aynı derslikte beş sınıfın aynı öğretmen tarafından birlikte öğrenim görmesi, öğretmen azlığı vs. 4–Asimilasyon sorunu, a) Kürt çocuklarına Kürtçe adların verilmesinin yasaklanması, b) Coğrafik yer isimlerinin Kürtçe adlarının değiştirilerek Türkçe garip adlar verilmesi, c) Yıllarca Kürt halkının varlığının inkar edilerek Kürt isminin dağ Türklerinin buzlaşmış karda yürürken çıkardıkları ‘Kart–kurt’ sesinden dolayı verildiği tezinin savunulması… Şu an Kürtlerin varlığı kabul edilmişse bile, Kürtlere sırf bundan dolayı yaşatılan zulüm ve oluşan travmadan dolayı özür dilenmemiş olması, 5–Ekonomik geri kalmışlık sorunu, 6–Kürt bölgelerinde yol, su, elektrik gibi altyapı sorunları, 7–Geçici köy koruculuğu sorunu, 8–Güvenlik gerekçesiyle boşaltılan köyler sorunu, 9–Siyasi temsiliyet sorunu, 10–Türk ırkçılığına tepki olarak çıkan Kürt ırkçılığı sorunu, 11–Türk ve Kürt halkları arasında yaşatılan bunalımların oluşturduğu anlayış sorunu...
![]() Konu Yıldırım tarafından (09-17-2011 Saat 00:41 ) değiştirilmiştir.. Sebep: Mesajlar birleştirilmiştir... |
|
![]() |
![]() |
|
Sayfayı E-Mail olarak gönder |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Stil | |
|
|