06-10-2010, 00:59 | #1 |
Münazara
Herhangi bir konu üzerinde zıt düşüncelerin karşılıklı olarak savunul-masına Münazara denir. Münazarada önemli olan "savunma" dır. Taraftarı az olan bir düşünce, iyi savunulduğu zaman çok kişi tarafından takdir edilebilir.
Münazara için genellikle üçer ya da dörder kişilik iki grup kurulmalı-dır. Gruplardan birisi işlenecek konuya olumlu, diğeri ise olumsuz yönden savunmalıdır. Yani, bir grup "tez", diğer grup ise "antitez" i almalıdır. Ayrıca, münazara yapacak kişileri değerlendirecek bir "jüri" seçilmelidir. Jüri, ya başlangıçta ya da münazara yapılacağı gün seçilebilir. Olumlu tezin savunulması, olumsuzdan daha kolay olduğu için, konuşmaya, olumlu tezi savunan gruptan biri başlamalıdır. Konuşmacıların savunmalarının gücü kadar, taraflı ve tarafsız dinleyicilerin gösterilerinin de jüri üzerinde etkisi bulunur. Ancak, taraf tutan üyelerin, karşı taraf konuşmacılarının moralini bozacak nitelikte yorumda bulunmaları doğru değildir.Münazaraya katılacak kişilerle, jüri üyeleri münazara tekniği konusunda bilgilendirilmelidir. İki grup da kendi aralarında iş ve konu bölümü yapıp münazara gününe kadar hazırlıklarını tamamlamalıdır. Konuşmacılara, araştırma için belli bir süre verilmelidir. Gruptaki her kişi savundukları konunun değişik alt konuları hakkında paylaşım yapmak zorundadır. Birden fazla kişi, aynı alt konuyu savunamaz. Münazarada savunulan konu sadece bir kaynaktan savunulamaz . Münazarada etkili savunmanın önemli olması gibi, savunmanın belli zaman içinde yapılması önemlidir. Bu nedenle taraflara eşit zaman dilimleri verilmelidir. Ayrıca, münazarayı izleyen grup da çok önemlidir. Taraflar ; konularını savunurken diğer üyelerin tarafsız ve yönlendirici olmadan takip etmesi gerekmektedir. Tarafların tutarsız bir düşüncesi, yanlış bir yorumu izleyiciler tarafından münazara sürecince gündeme getirilmemesi gerekir . İzleyiciler savunulan düşüncenin doğruluğunu ya da yanlışlığını onaylayacak davranışlardan uzak durmalıdır. Ancak, böylece jürinin doğru ve tarafsız değerlendirmesi mümkün olur. Jürinin, değerlendirmede dikkat edeceği özellikler: a)Türkçeyi kullanma gücü. (Vurgu, kelime hazinesi, cümle kurma vb.) b) Savunmada inandırıcı olma. (Belgeler, istatistikî bilgiler, resimler, gazete ve dergi haberleri, güncel olaylarla örnekleme vb.) Çok gezen mi çok bilir, çok okuyan mı? İlk insanlar mı daha mutludur, günümüz insanı mı? Savaşta bilgi mi üstündür, kılıç mı ? Toplumun ilerlemesinde kadın mı, erkek mi daha önemlidir? Başarıda çalışmak mı, şans mı önemlidir? Kalkınmada köyden mi, kentten mi başlamalı? İklim; insanın kişiliğini değiştirir mi, değiştirmez mi? Turizmin gelişmesinde para mı önemli, eğitim mi? Uygarlığın gelişmesinde sanat mı, bilim mi önemlidir? Ormanların korunmasında yasalar mı, çevre bilinci mi etkili olur? Çocuk eğitiminde aile mi, okul mu etkilidir? Başarıya ulaşmak için zekâ mı, çalışmak mı önemlidir? Para; her kapıyı açar mı, açmaz mı? Çocuk eğitiminde anne mi, baba mı daha önemlidir? Ülkenin kalkınmasında tarım mı, sanayi mi önde tutulmalıdır? Ailede kadın çalışmalı mı, çalışmamalı mı? İnsan mı doğaya, doğa mı insana hâkimdir? İnsana suç işleten kendisi midir, toplum mu? Ülkeyi kalkındıracak olan para mıdır, eğitim midir? Ülkenin hızlı kalkınmasını sağlayan kamu sektörü müdür, özel sektör mü? Çocuk eğitiminde çevre mi, aile mi etkilidir? Atomun bulunması insanlık için yararlı mı, zararlı mı olmuştur? Bir toplumun gelişmesinde sinema mı, tiyatro mu etkilidir? Savaşlar yapıcı mıdır, yıkıcı mıdır? Alıntıdır ..Sözlü münazararının yazılı münazaraya uyarlanmış halidir .
|
|
|
Sayfayı E-Mail olarak gönder |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Stil | |
|
|