06-09-2009, 00:18 | #1 |
RECEB_İ ŞERİFİN HARAM OLUŞU...
RECEB-İ ŞERİFİN HURMETLERİ
RECEB-İ ŞERİFİN HARAM AY OLUŞU: Allah'u Teâlâ , Kur'an-ı Kerim'de: "Allah katında bulunan,(Levh-i Mahfûz namındaki) Allah'ın kitabında,gökleri ve yeri yarattığı günden beri ayların sayısı,gerçekten onikidir ki,bunlardan dördü haram aylardır."buyurmaktadır.(Tevbe suresi:36 dan) Ebu Bekre ( radıyallahu anh)'ın rivayet ettiği bir hadis-i şerifte Rasululllah ( sallallahu aleyhi vessellem)şöyle buyurmuştur: "Şüphesiz ki zaman dönüp dolaşıp,Allah'ın, gökleri ve yeri yarattığı günündeki halini almıştır.Sene oniki aydır. Bunlardan dördü haramdırlar ki üçü peşpeşe olup onlar,zülkada,zülhıcce ve muharremdir. (Tek olan ise) cemadi (yelahir) ile şaban arasındaki,Mudar'ın (torunları olan KUREYŞ kabilesinin tazim ve hürmet ettiği) recebidir." Bu hadis-i şerifte,KUREYŞ kabilesinin cahiliyet devrinde yapmış olduğu "Nesi" hadisesine işaret edilmektedir,şöyle ki: Onlar,savaşın haram olduğu aylarda maddi yönden sıkışıp,yağma ve baskınlara muhtaç kaldıkları zaman,o ayların yasaklığını başka aylara atarlardı. Böylece peş peşe olan üç ayı bölmek suretiyle ihtiyaçlarını görürlerdi.Bu yüzden de iki sene hac aynı aya denk gelirdi ve hac mevsimi aylar arasında dönerdi. Ebu Bekr-i Sıddık( radıyallahu anh)'ın,hicretin dokuzuncu senesinde yaptırdığı hac,zülka'de ayına rastlamıştı. Bir sene sonrasında,Rasulullah( sallallahu aleyhi vessellem)'in yapmış olduğu veda haccı ise,Allah'u Teala'nın,gökleri ve yeri yarattığı günden beri hac için tayin ettiği zulhıcce ayına denk geldi. Rasulullah( sallallahu aleyhi vessellem) orada okuduğu hutbesindeki bu beyanıyla,artık ayların , ibadetler için tayin edilen meşru şekline döndüğünü açıklamış oldu. Hadis-i Şerifte:"Kureyş'in recebi"buyurulması,cahiliyet devrinde Kureyş kabilesinin,recep ayına gösterdiği saygıdan bahsetmektedir.Bu yüzden onlar haram aylarda ve özellikle receb ayında savaş yapmazlardı. İslam'dan sonra da bu saygı artarak devam etmiştir.Nitekim Ebu'd Derda( radıyallahu anh): "Receb,cahiliyet ehlinin değer verdiği bir aydı.İslam ise onun ancak fazilet ve hürmetini artırdı." sözüyle bu hususu açıklamıştır. Bu aylara haram denmesinin sebebi,kendilerinde savaş yasaklandığı içindir.İslam'ın bidayetinde,müşriklerin savaş başlatması hali hariç bu haramlık devam etmekteyken daha sonra neshedildi. Atâ( radıyallahu anh) gibi,seleften bazısı bu yasaklığın baki olduğunu söylemişlerse de cumhur-u fukaha,bunun kaldırıldığı görüşündedir. Nitekim Rasulullah( sallallahu aleyhi vessellem)'in,hicretin sekizinci senesinin şevval ve zülka'de aylarında Taif'i kuşatması ve Huneyn'de Hevazn kabilesiyle savaşması,bu görüşü takviye etmektedir. Haram ayların dört olmasıyla ilgili olarak hukema bir takım hikmetler açıklamışlardır.Şöyle ki;Allah'u Teala bazı önemli şeylerş dört olarak tesbit etmiştir.. Bunlara misal verecek olursak: 1-Meleklerin en hayırlıları;"Cebrail,Mi,kail,İsrafil ve Azrail"(Aleyhimüsselam) olmak üzere dörttür. 2-Kitapların en üstünleri;"Tevrat,İncil;Zebur ve Furkan" olmak üzere dörttür. 3-Abdest uzuvları;yüz,eller,baş ve ayaklar olmak üzere dörttür. 4-Tesbih kelimeleri;"SübhanALLAH,Elhamdulillah,Laialhe illallah ve Alla^'u Ekber"olmak üzere dörttür. 5-Kamil Halifeler;"Ebu Bekr,Ömer,Osman ve Ali ( radıyallahu anhüm)olmak üzere dörttür. Bu özellikle dört olan ve haram ayların da bunlardan sebep dört olabileceği düşünülen daha fazla bilgi var ancak bu kadarını zikretmeyi uygun buldum..Receb ayının yaklaşması münasebetiyle forumdaki ilk konumda bu oldu..Yazdıklarım kaynak olarak Ahmed Mahmud Ünlü (cübbeli Ahmed) Hocamızın RECEB-İ ŞERİF RİSALESİDİR..Bu konuyla ilgili paylaşımlarımın devamı gelecek inşaALLAH..
|
|
|
Sayfayı E-Mail olarak gönder |