Hazreti İbrahim (a.s)
1. Yahudilerin Dini Kitabı Talmûd’da İbrâhim as. :
Yahudilerin dini kitabı Talmûd’da, Hz. İbrâhim'in Irak ve Babil'de kaldığı süre içinde başından geçen önemli olaylar, şahsiyeti, karakteri ve alışkanlıklarıyla zevkleri hakkında, Kur’ân-ı Kerim’de bulunmayan bazı ayrıntılara rastlanıyor. Fakat her iki mukaddes kitabın kayıtları birbiriyle karşılaştırılınca pekçok farklılıklar göze çarpıyor. Talmûd'da bu hususta pek çok ayrıntıların yer almasına rağmen bunların kopuk, tutarsız ve mantıksız olduğu anlaşılıyor. Buna karşılık Kur’ân-ı Kerim, Hz. İbrâhim'in kişiliği, karakteri, yaşantısı ve başından geçen olayları net ve açık bir şekilde bize sunmaktadır. Bunlar da ne herhangi bir fazlalık ve ne de absürdlük yoktur.
Talmûd'un Doğum pasajlarında;[1] İbrâhim'in doğduğu gün kâhinler fala bakarak Tareh'in evinde doğan çocuğun öldürülmesini Nemrud'a söylemişler. Nemrud öldürme emrini vermiştir. Fakat Tareh, kölelerinin bir çocuğunu Nemrud'un adamlarına vermek suretiyle Hz. İbrâhim'in hayatını kurtarmıştır. Sonra Tareh, karısı ve çocuklarıyla birlikte 10 sene bir mağaraya saklanmışlar. Onbirinci yılda Tarih, Hz.İbrâhim'i, Hz.Nuh'a yollamış ve Hz. Nuh'un ve oğlu Sam'ın hizmetinde 39 sene terbiye görmüştür. Bu sırada Hz. İbrâhim, kendisinden 42 yaş küçük olan Hz.Sare ile evlenmiştir. - İncil bu nokta da Sare'nin Hz.İbrâhim'in yeğeni olduğu hususunu açıklamıyor. Fakat aralarındaki yaş farkının 10 olduğunu belirtiyor.- [2]
Bundan sonra Talmûd'un kayıtları şöyledir: Hz.İbrâhim 50 yaşında iken Hz.Nuh'un evinden babasının evine geldikten sonra gördü ki, babası putperesttir ve evde senenin 12 ayına göre 12 put vardır. Hz. İbrâhim ilk önce babasını hidayete getirmeye ve putperestlik ile şirkin zararlarını kendisine anlatmağa çalışır. Fakat babası atalarının dinini bırakmak istememektedir. Nihayet bir gün Hz.İbrâhim evdeki bütün putları kırar ve Tareh eve geldiğinde putların perişan olduğunu görünce çok öfkelenir ve doğru Nemrud'a gider. Tareh öldürülmek istenen çocuğun babası olduğunu ve bu çocuğun bugün 50 yaşında bulunduğunu ve evdeki bütün putları kırdığını anlatır. Nemrud'da Hz. İbrâhim'i çağırarak sorguya çeker ve sorgu sırasında Hz.İbrâhim'in ters cevaplarına sinirlenerek onu zindana attırır. Daha sonra kraliyet konseyi toplanır ve konsey Hz.İbrâhim ile birlikte kardeşi aynı zamanda kayınpederi olan Harân'ın da ateşe atılmasına karar verir. Çünkü Nemrud kendisine yapılan bu sahtekarlığın kimin fikri olduğunu sormuş ve Tareh'de fikrin Harran'a ait olduğunu söylemiştir. Böylece kabak Harran'ın başında patladı ve İbrâhim as. ile birlikte ateşe atılmıştır. Harran ateşe atılır atılmaz yanıp kül olmuş fakat İbrâhim as.'ın ateşin tam ortasında rahat dolaşmakta olduğunu ve kendisine hiçbir zarar gelmediğinin görülmesi üzerine Nemrud çağırılmış ve bu garip vak'a’yı gözleriyle gören Nemrud, İbrâhim as'a seslenmiş. “Ey gökteki Allah'ın kulu, ateşten çık ve yanıma gel” İbrâhim as. onun dediğini yapmış ve dışarı çıkmış, Nemrud, Hz.İbrâhim'in bu harika mucizesinden etkilenerek kendisine saygı ve bağlılığını bildirmiş ve ayrı olarak da kendisine kıymetli hediye ve eşyalar vermiştir.
Yine Talmûd'un kayıtlarını göre, İbrâhim as. bu vak'adan sonra Babil ve Irak'ta iki sene kalmış ve Nemrud bir kâbus görmüş ve falcılara rüyasının tabirini sormuş. Falcılar, İbrâhim as'ın Nemrud hanedanının hakimiyetine son verebileceğini ve bu yüzden kendisinin öldürülmesi gerektiğini bilirtmişlerdir. Fakat Nemrud'un, İbrâhim as'ın hizmetine verdiği bir kölesi olan el-Ya'zer bu suikasttan efendisini haberdar etti. Hz.İbrâhim derhal Hz.Nuh'a kaçıp sığındı. Tareh ile İbrâhim as. gizlice buluşmaya başladılar ve nihayet baba ile oğul ülkeyi terketmeye karar verdiler. Hz.Nuh ile Sam da bu kararı beğendiler. Sonunda, Tareh, oğlu İbrâhim, torunu Lut ve torunu ile gelini olan Hz.Sare'yi alıp Ur'dan Harran'a göç etti. [3]
Talmûd'un bu hikayelerini okuduktan sonra aklı başında olan bir kişi, Kur’ân-ı Kerim'in bundan esinlenerek yazıldığını söyleyebilir mi? Hayret doğrusu! [4]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Bkz. Talmud, Doğum, XI,29 ve XVII:17.
[2] Bkz. Doğum: XI.29.ayet ve XVII:17; Mevdudi Tarih boyunca tevhid mücadelesi ve Hz. Peygamberin hayatı 1/453.
[3] Bkz. Talmud, s.30,32.
[4] Mevdudi, Tarih boyunca tevhid mücadelesi ve Hz. Peygamberin hayatı: 1/454.
|