03-22-2010, 12:44 | #1 |
Hadis Uyduranlar...
1 – Zındıklar: Mani dinine ( Maniheizm ) mensup veya dinsiz ve İslam dinine muhalif şahıslardan bazıları, islam kurallarını, ahlakını ve birliğini sarsmak ve yok etmek amacıyla hadis uydurmuşlardır. Helali haram, haramı helal göstermek, dindar müslümanların inançlarına şüphe ve tereddüt sokmak bunların bu işte başlıca hedefleri idi.
Bu şekilde zındıklar tarafından binlerce hadis uydurulmuştur. Bu tür hadislerin toplam sayısını 14 bine çıkaranlar vardır. 2 – Bazı fırka ve mezhep mensupları, kendi sistemlerini doğru göstermek için hadis uydurmaktan çekinmemişlerdir. Bu konuda haricîlerin. ve diğer fırkaların rolü önemlidir. Kur’an’ın yaratılıp yaratılmadığı meselesine ait hadisler bu türdendir. 3 - Bazı nemli şahıslara karşı hissedilen sevgi ve saygıdandoğan uydurma hadisler de vardır. Hz. Ebû Bekir , Ömer , Osman, Ali ile Ebû Hanife ve eş-Şâfîî taraftarlarının uydurdukları hadisler bu çeşittendir.Bazen de kin, düşmanlık ve muhalefet sebepleri ile doğan duygular hadis şeklinde kendisini göstermiştir. Fakat bu iyi ve kötü duygulardan doğan hadisler, yalnız şahıslarla sınırlı kalmayıp Askalan, Kazvin ve diğer şehirler ile dağ ve nehirleri övmek için de uydurulmuştur. 4 – Hükümdar, vezir ve diğer yüksek rütbeli şahıslara iyi görünmek ve onların teveccühlerini kazanabilmek veya böylece yüksek bir makama nail olmak amacıyla bu büyüklerin arzu ve heveslerini okşayan uydurma hadisler meydana getirilmiştir. 5 – İslam aleminde bu iğrenç mesai yalnız cahiller ve din düşmanlarının icraatları ile sınırlı kalmamıştır. Bazen kendi durumunu toplum içinde yükseltmek amacıyla ulema geçinenlertarafından da kendi lehlerine yalan hadisler ortaya konulmuştur. ‘’ Ümmetimin alimleri Benû İsrail peygamberleri gibidir ‘’ sözü buna örnektir. 6 – Bazı mal ve eşyalara piyasada rağbet kazandırmak için hadis uydurulmuştur. 7 – Bazı dindar ve zahidlerin, ( dünyadan el etek çekipibadete ağırlık verenler )dine daha faydalı hizmette bulunmak amacıyla ortaya koydukları uydurma hadisler de çoktur. Halkı iyiliğe ve ibadete sevk etmek, onları kötülükten alıkoymak ve bu suretle dine daha çok fayda sağlamak amacıyla uydurulan hadisler, sonuç itibariyle İslamiyet için zararlı olmuştur. Kur’an’daki bazı surelerin faziletleri ve bazı namazların kılınmasına dairuydurma hadisler bu çeşittendir. 8 - Hadis uyduranların, Kudsi Hadis sahasına kadar faaliyetlerini genişletmeğe cüret ettikleri görülmüş, sonuçta, Kudsi Hadisler arasına da uydurma hadisler sokulmuştur. Maalesef, uydurma hadisler bazen çok ünlü alimlerim eserlerinde de yer bulmuştur. Hemen hemen en ünlü tefsir, tarih, ahlak ve pedagoji kitaplarına bu tür hadisler girmiştir. Bilhassa el-Kelbî, Mukâtil ve İbn Abbas’a dayandırılan tefsirlerde uydurma hadisler boldur. Hatta ünlü ez-Zamahşerî, el-Beydavî, Ebü’s-Su’ûd gibi büyük müfessirlerin tefsirlerinde bu çeşit hadisler eksik değildir.İbn İshak’ın Sîratü Rasûlillah’ı ve el-Vâkdî’nin tarihi eserleri de aynı durumdadır. Hatta el-Gazzâlî’nin meşhur ‘’ İhyâu Ulûmi’d-Dîn ‘’ adlı eserinde bile uydurma hadisler vardır. Bu acıklı durum, adı geçen alimlerin hadis kritiği ile ilgilenmemelerinden ileri gelmiştir. El-Gazzâlî bile ancak hayatının sonlarında, ciddi olarak hadis ile ilgilenmeğe başlamıştır.Adı geçen yazarların şöhret ve itibarlarına güvenerek , eserlerindeki bu tür hadislerin sahih olduğu zannolunabilir. Dolayısıyla çok dikkatli olmak gerekmektedir. Genel olarak uydurma hadisler, Müslümanların bütün dini ahlaki ve sosyal hayatlarını ilgilendiren hükümleri içerdikleri için tahripkar etkileri çok büyük olmuştur. Uydurma hadislerin bu kadar büyük geçerlilik alanı bulması ve yaygınlaşmasının bir sebebi de Müslümanların Peygamberleri Hz. Muhammed’e olan aşırı sevgi ve saygı duymalarıdır. Onun ismi verilerek söylenen sözlere yalan ve sahtecilik yakıştıramamalarıdır. Hala Müslümanların çok büyük çoğunluğu uydurma hadis kavramını dahi kabul etmemektedirler. Çoğu yerde de tüm dini bilgi ve kuralları hadislere dayandırma ve hatta Kur’an ayetlerinin de önüne geçirme temayülleri görülmektedir. Hadis olarak öne çıkarılan aynı konudaki sözlerde bazen görülen tutarsızlık ve karşıt hükümler içermelerine de dikkat edilmemekte ve Kur’an hükümlerine uygun olup olmadığınınaraştırılması hususu çoğu defa göz ardı edilmektedir.. Not: Bu yazı Prof.Dr. Süleyman Ateş’in GÖRÜNMEZ ALEMİN İZLERİ adlı eseri sayfa: 528-530 dan alınmıştır. Mavi renkle yazılan son iki paragraf sayın Hoca’mıza ait değil bana aittir.
|
|
|
Sayfayı E-Mail olarak gönder |
03-22-2010, 12:56 | #2 |
kardeşim çok önemli bir konuya değindin
toplumumuz birçok sözü hadis olarak biliyor ve bunu diğer insanlarada söylüyor bu kardeşlerimizi uygun bir dille uyarmalıyız ve bunların hadis diye yayılmasını kendi çapımızdada olsa engellemeye çalışmalıyız. kardeşim + bu konuda çalışmalarının devamını diliyorum |
|
03-22-2010, 18:58 | #3 | |
Alıntı:
Bu konuda çeşitli kategorilerde 4-5 yazım oldu. Epeyce geniş olarak ele aldım. İlgilenirsen o yazılarıma ulaş. Hadis konusu ne yazık ki İslamın yumuşak karnı. Kur'an'ı bozmaya gücü yetmeyenler hadislerle dinimizi tanınmaz hale getirmişler. Selamlar.......................................... . |
||
03-22-2010, 19:02 | #4 |
tamam kardeşim o konuları bulup okumaya çalışacağım sağolasın
|
|
03-22-2010, 19:47 | #5 |
1- "Ey İnsanlar, Size kendi içinizden öyle bir peygamber geldi ki, sizin sıkıntıya uğramanız ona pek ağır gelir. O size çok düşkün, mü'minlere çok şefkatli, çok merhametlidir." Tevbe Sûresi: 9:128.)
2- Ey Peygamber, eğer insanlar senden yüz çevirirse, sen de ki: 'Allah bana yeter. Ondan başka ibâdete lâyık hiçbir ilâh yoktur. Ben Ona tevekkül ettim. Yüce Arşın Rabbi de Odur. Tevbe Sûresi: 9:129. 3- [De ki:] Eğer Allah'ı seviyorsanız bana uyun ki, Allah da sizi sevsin. (Al-i İmrân Sûresi: 31.) |
|
03-22-2010, 19:53 | #6 |
1-) “(Farz, vâcib, sünnet, müstehab, âdâb adına) Resûl size ne getirmişse onu alın ve sizi neden menediyorsa, ondan da kaçının”(Haşr,59/7)
2-) Şüphesiz, Resûlullah’ta sizin için, Allah’ı ve ahiret gününü uman ve Allah’ı çok zikredenler için güzel bir misâl vardır” (Ahzâb, 33/21) -) (Ey Resulum) De ki, siz gerçekten Allah'ı seviyorsanız bana uyun ki, Allah da sizi sevsin ve suçlarınızı bağışlasın. Çünkü Allah çok esirgeyici ve bağışlayıcıdır.(Ali İmran,2/31) 4-) “Allah’a ve ümmî peygamber olan Resûlü’ne -ki o, Allah’a ve O'nun sözlerine inanır- iman edin ve O'na uyun ki, doğru yolu bulasınız” (A’râf/7: 158) 5-) “Kim Resûl’e itaat ederse Allah’a itaat etmiş olur.” (Nisâ/4: 80) 6-) “Ben sadece bana vahyolunana uyuyorum.' (En’am,6 /50) 7-) “şüphe yok ki, sen doğru yola rehberlik edersin. “ (Şu’ra, 42/52) 8-) Allah ve Resûlü bir meselede hüküm verdiği zaman inanmış bir erkek ve kadına, o meselede kendi isteklerine göre bir tercih hakkı yoktur. Her kim Allah ve Resûlü'ne karşı gelirse, apaçık bir sapıklığa düşmüş olur.” (Ahzâb/33: 36) 9-) 'Peygamber size ne verirse onu alın, sizi neden men ederse ondan geri durun...' (Haşr, 7) . 10-) Hayır, Rabbine andolsun ki onlar, aralarında çıkan anlaşmazlıklarda seni hakem tayin edip verdiğin hükmü içlerinde hiçbir sıkıntı duymadan kabul edip ona teslim olmadıkları sürece iman etmiş olmazlar.” (Nisâ/4: 65) 11-) “Allah ve Resûlü’ne inanıyorsanız, anlaşmazlığa düştüğünüz konuları, Allah’a ve Resûlü’ne arzediniz.” (Nisâ/4: 59) 12-) “Ey iman edenler! Sizi, size hayat verecek şeylere sizi çağırdığı zaman Allah’a ve Resûlü’ne uyun.” (Enfal/8: 24) 13-) “...Resûl’e karşı gelenler, Allah’a hiçbir zarar vere-mezler. Allah, onların yaptıklarını boşa çıkaracaktır.” (Muhammed/47: 32) 14-) “O, arzusuna göre konuşmaz.” (Necm/53: 3) 15-) “O ümmî Peygamber’e uyanlar (var ya) , işte o Peygamber onlara iyiliği emreder, onları kötülükten meneder. Onlara temiz şeyleri helâl, pis şeyleri haram kılar” (A’râf/7: 157) 16-) “Allah’ın ve Resûlünün haram kıldığını haram tanımayan, hak dinini din olarak benimsemeyen kimselerle zelil bir vaziyette tam bir itaatle cizye verecekleri vakte kadar savaşın.” (Tevbe/9: 29) 17-) 'Peygamber'in emrine aykırı hareket edenler, başlarına bir belânın gelmesinden veya can yakıcı bir azaba uğramaktan sakınsınlar' (Nur, 63) 18-) 'And olsunki, Allah, inananlara, âyetlerini okuyan, onları arıtan, onlara Kitab ve hikmeti (sünneti) öğreten, kendilerinden bir peygamberi göndermekle iyilikte bulunmuştur. Halbuki onlar, önceleri apaçık sapıklıkta idiler ' (Âl-i İmrân, 164) . |
|
03-22-2010, 20:11 | #7 |
Değerli Kardeşim Montenegro
Son iki cevabını okudum.
Ya sen yazdıklarımı iyi okuyup değerlendiremiyorsun, ya da ben anlatamıyorum. Benim hadis ve sünnete itirazım yok. Kur'an'a uygun olmak kaydıyla hadis rivayetlerinin - gerçek hadis olsa da, olmasa da - başımın üstünde yeri var. Ama piyasa da 2 milyon civarında hadis rivayeti dolaşıyor. Peygamberimize görev verildikten sonra geçen 23 seneye yakın zaman içinde - uyumadan - her dakika hadis lütfetse fiilen mümkün değil. Lütfen yazdıklarımı dikkatle bir gözden geçir Selamlar |
|
03-22-2010, 20:13 | #8 |
Kur'ân ve Hadislerde Sünnetin Önemi Mâneviyatıyla
Tâbiîn Tâbiînin Müstesna Yeri Sahabe ve Tabakât-ı Sahabe Sahabenin Büyüklüğü Sahabeyi Yücelten Âmiller Kur'ân-ı Kerim'de Sahabe Hadis-i Şeriflerde Sahabe Müksirûn-u Sahabeden Bazıları Sünnetin Tesbitinin Zarurî Oluşu Sünnetin Tesbitine Tesir Eden Âmiller Sahabe-i Kiramın Sünnete İttibada Gösterdiği Hassasiyet Rivayetlerde Gösterilen Hassasiyet Bazı Mevzû Hadisler Ve Günümüzde Mevzû Damgası Vurulan Sahih Hadislere Misaller Hadislerin Sayıca Çokluğuna Tesir Eden Âmiller Rivayet Bi'l-Mânânın Şartları Sünnetin Resûlullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) Zamanında Kaydedilmesi ve Bilâhare Tedvîni Sünnet Nedir? Sünnetin Fonksiyonu Sünnetin Tesbiti ve Teşrideki Yeri http://tr.fgulen.com/content/category/30/12/3/50/50/ tüm iddalara cevaplar için bu linkteki başlıkları okuyunuz lütfen hepsini copy*paste yapmayım şimdi |
|
03-22-2010, 20:19 | #9 | |
Alıntı:
Arkadaım ben senin yazdıklarını anlıyorum ama sen beni anlamıyorsun bak hadis usul ilmi vardır hadisler derecelere ayrılır derecelere ayıldıktan sonra geriye kalan hadisler uydurma diyebileceğin hadislerdir ve bununda tespit usulü vardır kaldı ki sana daha önce bahsettiğim gibi uydurma dediğin hadis bile manası itibariyle hadis değildir anlamı taşımaz bunun dışında senin yaklaşımınla olaya yaklaşırsak reformıist bir düşünceye sahip oluruz haşa Efendimiz postacı değildir kuranı bize getirmiştir ve anlatmıştır biz kuranı en iyi onun hadislernden anlarız aksi halde hadislere sürekli spheyle yaklaşıp o yalandır bu gerçek hadis değildir dersek hadisi tümüyle ortadan kaldırırız ve böylece Allah göstermesin herkesin kafasına göre kuranı yorumlamasına sebep olur bu anlayış kaldı ki kuranın bozulmama sebeplerinden biride hadislerin var olmasıdır |
||
03-22-2010, 20:26 | #10 |
mesela sana bu hususta rahmet Prof Dr.İbrahim cana hocanın Kütübi sitte hadis şerhi ve sadeleştirmesi adlı 18 ciltlik kitabını öneririm
orda bu zat hadis usulünü anlatır ve hadislerin hangi kriterden geçirilerek günümüze geldiğini söyler hangi usullerle sahih hadistir hangi usullerle sahih değildir teferruatlıca anlatır yukarıda yaptığım linkleri okursan ordada anlatıyor mesela küçük bir örnek hani diyorsun ya aklımız almıyor bazı hadisleri diye mesela Kuranında aklımızın almadığı bazı ayetleri vardır hemen aklımız almıyor diye inkar mı edeceğiz Mesela nasıl ki Kuranın müteşabih denilen ayetleri varsa yani herkesin anlayamayacağı sadece ilimde derinleşmiş olanların anlayacağı ve anlamı zaman ve şartlaa göre anlaşılacağı müteşabih ayetler varsa ,hadislerdede öyle hadisler vardır bazı hadisler teville işaretle anlatılır mesela Efendimiz der ki Dünya öküz ve balığın üstündedir bunu zahiri anlamda düşündüğünde sana yanlış gelebilir ama bu hadiste bir tevil işaret vardır yani efendimiz demek istiyor ki ,İnsanlar geçimini su kenarında su ürünlerinden yada topraktan tarımdan karşılıyor buna binaen efendimiz tevil yoluyla öküz e balığın üstündedir demiştir aklımıza yatmadı diye hemen hadisleri inkara kalkmak yanlıştır |
|
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
|
|