AK Gençliğin Buluşma Noktası
Dini Konular Dinimiz hakkında öğrenmek ve paylaşmak istediğiniz herşey.



Cevapla
Stil
Seçenekler
 
Alt 06-20-2008, 16:24   #1
Kullanıcı Adı
tayyipleyiz
Standart Her Şeyden Önce HZ. ÂDEM'İN Yaratılması Bir Mucizedir.
Hz. Âdem'in yaratılışı


Kur'an'da, Hz. Âdem'in yaratılışı ile alakalı ayetler, kelimelerinin köklerine inilerek tahlil edilecek olursa Hz. Âdem'in yaratıldığı yerde son şekliyle yaratılmış ve kendisine hayat nefhedilmiş olduğu anlaşılacaktır


Her şeyden önce Hz. Âdem'in yaratılması bir mucizedir. Nitekim Hz. Mesih'in mucize olarak yaratılışı da sadece Hz. Âdem misaliyle anlatılır Kur'an'da. Zira Hz. Mesih'in hilkatini (yaratılış) anlamak ve anlatmak için Hazreti Âdem'in yaratılma mucizesinden başka bir misal bulmak da mümkün değildir. "Allah nezdinde İsa'nın durumu, aynen Âdem'in durumu gibidir. Allah Âdem'i topraktan yaratıp ona 'ol' dedi, o da derhal oluverdi." (Âl-i İmran Suresi, 3/59)

Kur'an'da mucizevî olarak yaratıldığı bildirilen üç kişi vardır: Hz. Âdem, Hz. Havva ve Hz. Mesih. Hz. Âdem'in ne annesi vardır ne de babası.. Bu yönüyle o, anne-babasız olarak yaratılan farklı bir hilkat harikasıdır. Hz. Havva ise, Hz. Âdem'in bir parçasından, yani ondan bir maya, bir temel unsur alınarak yaratılmıştır. Hz. Mesih'e gelince onun anası var, fakat babası yoktur. Bu üç fıtrat garibesinin üçü de Allah'ın mucizesi olarak var edilmişlerdir.

İhtimal, Hz. Âdem'in yaratıldığı balçık, yeryüzünün her tarafındaki çeşitli elementlerin pek çoğundan yani yerin temel unsurlarından alınmıştı. Bugünkü ifadesiyle yerin üzerindeki pek çok element bir araya getirilmek suretiyle bir protein çorbası yapılarak Hz. Âdem'in iskeleti bununla şekillendirilmişti. Bir hadis beyanına göre, yapısını oluşturan unsurların farklı yerlerden alınması dolayısıyla nesli de farklı karakter, renk ve tiplere sahip olacaktı. (Ebu Davut, Sünnet, 16)


Hz. Âdem'e ruh nefhedilmesinin amiplerde olduğu gibi bölünmeyle olmadığı açıktır. Allah onun iskeletini olduğu şekilde yapmış ve daha sonra da onu kendi nefhasıyla canlandırmıştır. Bütün hücreleri baş başa, omuz omuza tutacak olan ruh, işte bu nefha-i ilahidir. "Ben onu düzenleyip insan şekline koyduğum ve içine ruhumdan üflediğim zaman, derhal onun için secdeye kapanınız." (Hicr Suresi, 10/29) ayetinde anlatılan nefha-i İlahi de işte budur.

Hadisin anlattığına göre Âdem (aleyhissalatü ve's selam), kendine geldiğinde aksırıvermiş ve Allah tarafından "Elhamdülillah" demesi kendisine telkin edilmişti. Allah da ona "Yerhamükellah-Allah sana rahmet etsin." diye mukabelede bulunmuştu. Ondan sonda da, cennette ve yeryüzünde Hz. Âdem'in torunları arasında aksırma ve selamlaşma bununla başlamış olur. (Bkz.: Buhari, İsti'zan 1; Müslim, Cennet 28) Bütün bunlardan anlaşılıyor ki, Hz. Âdem, tedrici bir şekilde yaratılmamıştı; O, bugünkü insanoğlunun şeklinde yaratılmış ve sonra da ona hayat verilmişti. Naslardan (ayet ve hadis) anlaşılan budur. Kur'an'da müteşabih ayetler de vardır. Zat-ı ulûhiyete ve O'nun keyfiyeti bizce meçhul bir kısım icraatlarına dair hakikatler müteşabih ayetlerle anlatılır. Ama Hz. Âdem'in yaratılışıyla alakalı bütün bu nasları müteşabihata irca etmek suretiyle balçığı bir sembolle, boyunun uzunluğunu ve benzeri şeyleri başka sembollerle ifade etmek gibi bir durum olursa, o zaman; Kur'an'da da yeryüzünde de tek hakikat kalmayacaktır. Evet, bu şekilde her söz, tevile kalkışılırsa en açık "Elhamdülillah ben Müslüman'ım" sözünün altında da başka amaçlar aranacak ve "Acaba ben Müslüman değilim" mi demek istedi gibi tevillere gidilecektir...!

Hz. Âdem'i harekete geçiren nefha-i İlahi

Doğrusunu Allah bilir fakat bu konuda akla gelen şudur: Hz. Âdem (aleyhisselam)'ın yaratılış keyfiyeti, -Kur'an'daki ayetler ve sahih hadislerin ışığında- bir balçıktan alınıp hamur veya belli bir protein çorbası şekline getirildikten sonra tahcir edilerek (katılaştırma), ardından kendisine hayat nefhedilmesi şeklinde olmuştur. Yukarıda da ifade ettiğimiz gibi bu, bir mucizedir. Yani tabii hadiselere bağlı böyle bir durumu izah etmemiz mümkün değildir. Evet, Hz. Âdem'in yaratılışı fevkalâdedendir. Aslında diğer yaratmalar fevkalâde değil mi? Elbette ki onlar da fevkalâdedendir; ama esbabın perdedarlığı cihetiyle bunları Allah'ın vaz ettiği kanunlar içinde belli çerçevede izah etmek mümkündür. Tohum toprağa gömülür. Hava, su ona "merhaba" deyince rüşeym başını dışarıya çıkarır. Çıkarmayabilir de ama âdet-i İlahi olarak bu böyle cereyan etmektedir. Sonra da çiçeğe, sümbüle, başağa yürür.

Hz. Âdem'in yaratılmasına gelince, o bunlardan başkadır. İskeletine hayatın nefhedilmesini Cenab-ı Hak, "Tam tesviye edip kıvamına getirdikten, ruhuna göre bir madde verip iç-dış yapısı bütünlüğünü hâsıl ettikten, daha doğrusu potansiyel olarak ahsen-i takvime mazhar kıldıktan sonra kendi ruhumdan ona nefhettim." (Hicr, 15/29) anlamlarına gelen ifadelerle anlatmaktadır. Ruh, her şeyi kemale erdiren, terbiye edip olgunluğa ulaştıran ilahi bir kanun u emridir. (Bkz. İsra Suresi, 17/85) Hz. Âdem'e nefhedilen ruh, yine Rabbinden ona bir emir olarak gelmiştir. -Hâşâ- Cenab-ı Hak için bir ağız, bu ağızda bir nefes mülahaza etmek ve sonra Hz. Âdem'e nefeslenince Hz. Âdem hayata mazhar oldu şeklinde düşünmek tecsimdir (Cenab-ı Hakk'ı bir cisme benzetmek) dolayısıyla da dalalettir. Hayatın nasıl nefhedildiğinin mecazi manaları da vardır. Bunlar müteşabihattır ve biz onların hakikatını idrak edemeyiz. Allah'ı idrak edemiyoruz ki, icraatını idrak edelim. Bildiğimiz tek bir şey vardır: Cenab-ı Hak, harikulâdeden yarattığı Hz. Âdem'e, nezd-i uluhiyetinde bulunan harikulâde bir ruhu, harikulâde bir keyfiyet ile intikal ettirmiştir.


Hâsılı, Hz. Âdem öyle anlaşılmaktadır ki, "Ve nefahtü fihi min rûhî - Ona Kendi ruhumdan nefhettim." (Hicr, 15/29) ayetinde anlatılan bir harikulâde teveccühle mutasavver kaderî bir formattan makdûrî bir keyfiyete yönlendirilmiştir.

Not: Bu metinler Hocaefendi'nin yetmişli yıllarda cami cemaatinin sorularına verdiği cevaplardan derlenmiştir.

ÖZETLE

1 - Kur'an'da, Hz. Âdem'in yaratılışı ile alakalı ayetler, tahlil edilecek olursa Hz. Âdem'in yaratıldığı yerde son şekliyle yaratılmış ve kendisine hayat nefhedilmiş olduğu anlaşılacaktır.

2 - İhtimal, Hz. Âdem'in yaratıldığı balçık, yeryüzünün her tarafındaki çeşitli elementlerin pek çoğundan alınmıştı. Bir protein çorbası yapılarak Hz. Âdem'in iskeleti bununla şekillendirilmişti.


Kürsü / M. Fethullah GÜLEN

 

tayyipleyiz isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Konuyu Beğendin mi ? O Zaman Arkadaşınla Paylaş
Sayfayı E-Mail olarak gönder
Alt 06-20-2008, 17:12   #2
Kullanıcı Adı
sümeyra
Standart Her Şeyden Önce HZ. ÂDEM'İN Yaratılması Bir Mucizedir.
Adem peygamberimizin yaratılış devresini en güzel şekilde açıklayan bir yazı olmuş.
Tekrar okumak ufkumu açtı

Bu yazıda en çok ilgilendiğim kısım Havva anamızın yaratılışının nasıl izah edildiğiydi
Bu konuyla alakalı çok yanlış inanışlar var ama bu yazı bu yanlış inanışları çok güzel çürütüyor.

Hz. Havva ise, Hz. Âdem'in bir parçasından, yani ondan bir maya, bir temel unsur alınarak yaratılmıştır.


ama yine de şu kısma kafam takıldı ''bir temel unsur alınarak'' acaba bu yazıda Havva anamızın Adem a.s kaburga kemiğinden yaratıldığını mı anlatmaya çalışıyor? :-\


Teşekkürler +
  Alıntı ile Cevapla
Alt 06-20-2008, 17:29   #3
Kullanıcı Adı
tayyipleyiz
Standart Her Şeyden Önce HZ. ÂDEM'İN Yaratılması Bir Mucizedir.
Hz Havva annemiz ondan bir maya, temel unsur derken, "kaburga kemiğini" vurguluyor, evet. Bakıldığı zaman ilk olanın kaynağı direkt olarak Halık-ı Mutlaktır. Orada bir sorun yok zaten. Yazı gayet güzel anlatmış. Amma Hz Havva annemizin yaratılışı, bir ölçüde gelecek oluşunun bir izahı niteliğinde ders verici olmuştur. Yani bir öğreti vurgulanıyor. Bu öğreti aslına bakılırsa, aklı da tatmin noktasında kafada soru işareti kalmaması ve de neslin devamına ışık tutucu olmuştur. Nereden ve nasıl suallerinin yanıtı şeklinde ...

Bu vurgu için çok teşekkür ederim Sümeyra.
tayyipleyiz isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 06-20-2008, 17:45   #4
Kullanıcı Adı
sümeyra
Standart Her Şeyden Önce HZ. ÂDEM'İN Yaratılması Bir Mucizedir.
Cevabın için teşekkürler levent abi bu konuyu biraz daha deşersem bana katlanabilirmisin bilmiyorum. :-[

1 - Ey insanlar! Sizi bir tek nefisten yaratan ve ondan eşini yaratıp ikisinden bir çok erkekler ve kadınlar üreten Rabbinizden korkun; kendi adına birbirinizden dilekte bulunduğunuz Allah'dan ve akrabalık (bağlarını kırmak)tan sakının. Şüphesiz Allah sizin üzerinizde gözeticidir.

nisa süresi

Bu ayetin tefrini ders olarak işlerken hocamız şöyle anlatmıştı
Kamurga kemiği diye anlatılan şeyin aslında bir israiliyat bilgisi olduğu ve onlardan bize kalan bir bilgi olduğunu vurgulamıştı. Bu konuyla alakalı birçok tartışmaya girdik :-[ araştırdık ve gerçekten ''kamurga kemiği'' vurgusunun bize ait bir bilgi olmadığına ulaştık :-[ Hocamızdan aldığımız yorum ''Ondanda eşini yarattık'' kısmının Adem a.s mayasından, onun maddesinden yaratıldığı anlamında geldiğiydi :-[
Ortada bir kamurga kemiği yok yani sadece kadınların çok narin ve zorlamaya gelmeyecek varlıklar olduğunu anlatmak için kullanılan bir tabir :-[ benim bildiğim bu yanlışım varsa affola
  Alıntı ile Cevapla
Alt 06-20-2008, 17:54   #5
Kullanıcı Adı
tayyipleyiz
Standart Her Şeyden Önce HZ. ÂDEM'İN Yaratılması Bir Mucizedir.
Öncelikle yanlışımı düzelttiğin için, kaynağı bile yanlış yorumlamaktan kurtardığın için sana minnet olsun Sümeyra. Şimdi beni araştırmaya sevk ettiğin içinde teşekkür ederim. Bir şeyler eklemek isterim.



Kadının kaburga kemine benzetilmesi veya kaburga kemiğinden yaratılması olayı Yahudiliğin kutsal kitabı Tevrat'a dayanır.
Tevrat'a göre; "Allah, Hz. Havva'yı kendisini beğenmesin diye Hz. Âdem'in başından, flört yapmasın diye gözünden, komşularını gizli dinlemesin diye kulağından, dedikoducu olmasın diye ağzından, kıskanç olmasın diye ayaklarından yaratmamış, kaburga kemiğinden yaratmıştır" hükmü vardır.
Hıristiyanların kutsal kitabı olan İncil'de kadının yaratılışı üzerinde durulmaz.
Ancak Hıristiyanlar, Yahudiler gibi kadını aynı kategoride değerlendirir ve kadının kaburga kemiğinden yaratıldığına inanırlar.
İslam dini ise; bu tür iddiaların hepsin reddeder. Kadının kaburga kemiğinden değil, topraktan yaratıldığını söyler.
Kur'an-ı Kerim'de Hz. Havva'nın Hz. Âdem'in kaburga kemiğinden yaratıldığına dair hiçbir bilgi yoktur.
Peygamber Efendimizin hadislerine baktığımızda kadının yaratılışı açık olarak geçmez.
Ancak, hadis kitaplarında yer alan yaygın bir anlayış kadının "kaburga kemiğine benzetilmesi" şeklindedir.
Bu hadis de: "kadın kaburga kemiği gibidir. Onu doğrultmaya kalkarsan kırarsın. Kendi haline bırakırsan eğri kalır. Öyle ise, eşini olduğu gibi kabul et" hadisidir.
Bu ve buna benzer hadislerde geçen, "Kadın kaburga kemiği gibidir" ifadesinin zamanla "kadın kaburga kemiğinden yaratılmıştır." şekline dönüşmüştür.
Hadis âlimlerinin yorumlarına göre, sözü edilen "kırılma, doğrultma, eğri kalma" lafzı kaburga kemiğinin yapısı ile ilgilidir.
Dolayısıyla kaburga kemiği burada bir "teşbihtir." Kastedilen "kadının hassasiyetidir" deniliyor.
Kur'an'a Göre Kadının Yaratılışı
Rabbimiz, yeryüzünde bir halife yaratmak istediğinde, Hz. Âdem'i yarattı. Melekler Hz. Âdem'e secde ettiler, fakat "İblis" secde etmedi.
Daha sonra Hz. Havva'nın yaratılışıyla ilgili olarak Hz. Âdem'i nasıl yarattı ise Hz. Havva'yı da aynı şekilde yarattı.
"Ey İnsanlar! Sizi bir tek insandan yaratan, ondan da onun eşini vücuda getiren, o ikisinden pek çok erkekleri ve kadınları türetip yeryüzüne yayan Allah'tan korkun." (Nisa Suresi:1)
"Sizi bir tek nefisten yaratıp onunla huzura kavuşsun diye eşini aynı nefisten yaratan O'dur." (Araf Suresi:189)
"Allah sizi çamurdan yarattı." (Enam Suresi:2)
"Andolsun k, Biz insanı süzülmüş bir çamurdan yarattık." (Müminün Suresi:13)
Bu ayetlerde görüldüğü gibi Cenabı Hak, insanı kadınerkek tek bir maddeden, topraktan çamurdan yaratmıştır.
Kadın ve erkeğin ayrı ayrı maddeden ve ayrı yerlerde yaratıldığını söylemediği gibi ona işaret bile etmemiştir.
Kadınla Erkek Aynı Cinstir
Kadın ve erkeğin hangi maddeden yaratıldığını açıklamak değil, kadınla erkeğin aynı cinsten geldiği, dolayısıyla birbirlerine yaratılış bakımından üstün olmadıkları ayet ve hadislerle ortadır.
Hz. Havva'nın kürek kemiğinden yaratıldığı düşüncesine ait bir küçük ipucu Kur'anı Kerim'de olmadığı gibi, hadiste geçen ifade de bu mana yoktur.
Bu anlayış, "İsrail oğullarından" nakledilerek Müslümanlar arasında yayılmış ve nice büyük zatlar bunu sadece kabul etmekle kalmayıp maalesef kitaplarına bile almışlardır.
Anlatmaya çalıştığımız bu konuyu Hucurat Suresinin 13. ayeti çok güzel özetliyor:
"Ey İnsanlar! Biz sizi bir erkekle bir kadından yarattık. Sonra da birbirinizi tanıyıp kaynaşasınız ve aranızdaki münasebetleri bilesiniz diye sizi milletlere ve kabilelere ayırdık. Allah katında en şerefliniz, O'nun emir ve yasaklarına karşı gelmekten en fazla çekinenizdir. Şüphesiz her şeyi hakkıyla bilen ve her şeyden hakkıyla haberdar olandır."
tayyipleyiz isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 06-20-2008, 17:58   #6
Kullanıcı Adı
sümeyra
Standart Her Şeyden Önce HZ. ÂDEM'İN Yaratılması Bir Mucizedir.
:-[ :-[ Dilim döndüğünce anlatmaya çalıştım
  Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 2 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 2 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı





2007-2023 © Akparti Forum lisanslı bir markadır tüm içerik hakları saklıdır ve izinsiz kopyalanamaz, dağıtılamaz.

Sitemiz bir forum sitesi olduğu için kullanıcılar her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir.
5651 sayılı yasaya göre bu yazılardan dolayı doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir.
5651 sayılı yasaya göre sitemiz mesajları kontrolle yükümlü olmayıp, şikayetlerinizi ve görüşlerinizi " iletişim " adresinden bize gönderirseniz, gerekli işlemler yapılacaktır.



Bulut Sunucu Hosting ve Alan adı
çarşamba pasta çarşamba bilgisayar tamircisi