![]() |
#1 |
![]() Türkler ve anayasa: Öldüren aşk, yeniden sinemalarda!
Anayasalar sebep değil sonuçtur; sadece sonuç. Dünyada sırf anayasası güzel kaleme alındığı için iflâh olmuş bir topluluk yoktur. "Hemen anayasayı değiştirelim; ilk iş anayasadan başlayalım" sesleri artıyor; bu yaklaşım eğer derin bir sâfiyetin eseri değilse, sosyal ilimden nasipsizliğe işaret eder sadece. 130 seneden beri kafayı anayasa fikrine takmamız da aynı çocuksu beklentinin eseri. Ben bu anayasayı beğenenlerden değilim (sahi, beğenen var mıdır?) ama bütün olumsuzlukların sebebini anayasada arayanlardan da değilim. Bu safhada dikkatimizi anayasa metninden ziyade uygulayıcılarına yoğunlaştırmamız daha isabetli olur. Taze misâli 102. maddedir; bu madde Meclis'in mutlaka bir cumhurbaşkanı seçmesi anafikrine göre düzenlenmiş vaktiyle. Anayasa'yı yorumlayan ve hükmünü yürütenler, bu mâsum maddenin lâfzını ve rûhunu alenen tağyir, tebdil ve hatta ilgaa ederek ondan akılalmaz bir toplumsal gerginlik çıkarmayı göze alabildiler. Oysaki 102. maddenin, lâfzı ve rûhu ile bu mânâsız kavgada hiç taksiri yoktu. Böyle yorumlayıcılar mevcut bulundukça bizim anayasa kavgamız bitmez; bundan daha kötü bir anayasayla bile kavgasız-gürültüsüz yolumuza devam edebiliriz; yeter ki "hukuk devleti", "yargı bağımsızlığı", "hukukun üstünlüğü" gibi aziz kavramları maraza sebebi yapıp sonra kapalı kapılar ardında iffetini pây ü mâl etmek cinliğinden vazgeçebilelim Aşk ile tekrar edelim: Anayasalar bir şeyin sebebi olmazlar, onlar sadece neticedir. Ve "bir toplum kendilerindeki özellikleri değiştirinceye kadar Allah, onlarda bulunanı değiştirmez". a.turan alkan
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
Sayfayı E-Mail olarak gönder |
![]() |
#2 |
![]() az kaldı köküne kibrit suyu inşallah.. >
![]() yamalı bohça gibi anayasa olur mu ya. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Konuyu Toplam 3 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 3 Misafir) | |
|
|