09-11-2009, 15:03 | #1 |
Tarih Raporu
Tarih Raporu Geçen günlerde eski eşyalarımı karıştırırken bu raporla karşılaştım. Bu yazıyı 21.04.1998’de Erzurum’da üniversitedeyken yazmışım. Gündemden biraz farklı ama yine de önemli diye aktarıyorum. Bakalım bu gün bir şeyler değişmiş mi? “Şu anda Türkiye’de tarihçi olanların, bırakın başka milletlerin tarihlerini, kendi tarihinden bir bölüm olan Osmanlı tarihini ne kadar biliyorlar diye bir soru sorsak sizce verilecek cevap ne olur? Birçok tarihçinin bu soruyu kendi kendine sorması lazım değil mi? Türkiye’nin önde gelen tarihçilerinin şunu belirttiğini hatırlıyorum; Şu anda Osmanlı Tarihi bilgilerinin tümü, gerçek Osmanlı tarihinin %20’sini kapsıyor. Bu durum gerçekten üzerinde oturulup düşünülmesi ve çarelerinin aranması gerekliliğini ortaya çıkarmaz mı? Bir milletin kendi öz tarihini bilmemesi kadar enteresan bir durum olabilir mi? Bu konumda toplum kendisine nasıl yön verebilir? Toplumun kendi işlerini bir doğrultuda yapabilmesi için tarihinden daha iyi bir rehber ne olabilir? İnsanlar, geçmişlerine bakarak geleceklerine yön verirler. Eğer geçmiş bilinmiyor ise geleceğe hangi kalıp ile yön verilecek? Türkiye’de bence temel meselelerden biri de budur. Gençlik kendi tarihini bilmiyor. Bilmediği için de kafasındaki Osmanlı hep negatif. Bu durumun pek çok sebebi var. Örneğin, Osmanlı ile ilgili arşivlerin bırakın tercümesini, tasnifleri dahi tam olarak yapılmamış. Veya gerekli arşivlere öğrencinin, araştırmacının girmesi engelleniyor. Böylelikle gerçeğe ulaşılmamış oluyor. Ve başlıyor varsayımlar, duyumlar gerçek gibi itibar görmeye. Bütün bu olumsuz durumun önüne geçmek için öncelikle şunların yapılması gerekmektedir: 1) Her şeyden evvel öğrenciye Osmanlı tarihi sevdirilmeli. Bu sevdirme çeşitli yönlerle olmalı. Basının bu durumda üzerine büyük görev düşmektedir. 2) Tarih dersleri daha cazip hale getirilmeli. “Uykudan Önce” programı gibi olmamalı. Masalımsı anlatım terk edilmeli. 3) Öğrenciye belli bir dönemden sonra objektif bakış açısı kazandırılmalı. 4) Arşivlerde gerekli düzenlemeler yapılmalı ve bina kapıları ardına kadar açılmalı. Her türlü arşive ulaşılmalı. 5) Osmanlı tarihi, gerçek bilim adamları tarafından masaya yatırılmalı. 6) O zamanki diğer dünya devletlerinin Osmanlıya bakışı objektif bir şekilde öğrenciye sunulmalı. 7) Olaylardaki sebep – sonuç ilişkisi, tarih felsefesi için iyice öğretilmeli. Zamanın şartları göz önünde tutulmalı. 8) Özellikle siyasetçiler, Türk Tarihi hakkında bilinçlendirilmeli. 9) Tarih dersi anlatılırken teknolojinin bütün imkânlarından yararlanılmalı. 10) Tarihimiz ile ilgili (özellikle önemli olaylar) filimler çevrilmeli. Bu konuda dev projelere imza atılmalı. 21.04.1998 Kadir Murat ÖZTÜRK Atatürk Üniversitesi Fen-Edeb.Tarih Bölümü
|
|
|
Sayfayı E-Mail olarak gönder |
Etiketler... Lütfen konu içeriği ile ilgili kelimeler ekliyelim |
eğitim, osmanlı, tarih |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
|
|