![]() |
#11 |
![]() 1. İbrâhim as. ile Ona İman Edenlerin İnançları Uğruna Hicreti :
İbrahim as.’ın kavmi Halilü’r Rahman’ı öldürmekten ve davet ettiği fikirlerinden O’nu geri döndürmekten aciz kaldıklarını tamamen anladılar. Onların alevli ateşleri, İbrahim as.’ın tırnaklarından bir tanesine dahi dokunmaktan veya elbisesinden en küçük bir parçasını bile yakmaktan aciz kaldıktan sonra tağutları –Nemrud- şaşırıp kaldı. Ne yapacağını bilemiyordu. İbrahim as. da iyice anladı ki, şirkin kökleri onların kalplerinde ve akıllarında gerçekten tam kök salmıştı. İbrahim as. onlara kesinlikle bir çok düşündürücü deliller getirdi, akıllarının hayrete düştükleri mücizeleri gördüler. Fakat bütün bunlar, onların bâtılda ısrar etmelerini ve haktan yüz çevirmelerini artırmaktan başka hiçbir fayda vermedi. İbrahim as.’ın nasihat ve vaatı onları hakka döndürmedi. Öyle ise İbrahim as.’ın nebatsız, kurak, su tutmayan ve ot bitmeyen arzda (yerde) kalmasında hiçbir fayda yoktu. Allah’ın azabının acele kendilerine gelmesini isteyen, Allah’ın Rasûllerine ve Enbiyalarına tenezzül etmeyen bir kavmin arasında durmasının hiçbir yararı yoktu. İbrahim as. ve kendisiyle beraber olanların hakkında, Cenab-ı Hakk’ın mübarek yere hicret emri geldi.[1] İbrâhim as.'ın Nemrud'un ateşinden dipdiri çıktığını gören bazı kimseler, Nemrud ile adamlarının şerlerinden korkmalarına rağmen, İbrâhim as'ın davetine icabet ederek, Allah'a iman ettiler. İman edenler arasında İbrâhim as. kardeşi Harran'ın oğlu Lut, İbrâhim as.'ın amcası büyük Harran'ın kızı Hz.Sâre'de bulunuyordu.[2] Bir rivayete göre, Sare, Harran hükümdarının kızıydı ve İbrâhim as. ile birlikte Allah’a iman etmişti.[3] Yüce Allah, İbrâhim as.'a Nemrud'un ülkesinden ayrılıp, kutsal Şam topraklarına doğru gitmesini emretti. Rabb'inin yolunda Muhacir olarak, yurdundan gizlice ayrıldı. Amcası Haran’ın Kızı Hz.Sâre de, Rabb’ine, rahatça ibadet etmek üzre, firar yolunu seçip ibrahim as. ile birlikte yola çıktı. O zaman İbrâhim as.'ın ve Kûsa halkının dili süryanca idi. [4] Daha sonra Allah'u Teala İbrâhim as.'a Hz. Sâre ile de evlenmesini vahyetmiştir.[5] Hz. Sâre de, hiç boşamamak şartı ile kendisiyle evlenebileceğini teklif etti.[6] İbrâhim as.'da, bu şartla, onunla evlendi. Rivayete göre o zaman, İbrâhim as. 37 yaşında idi. [7] İbrahim as. ile birlikte, Lut as.’da hicret etti.[8] Nemrud, Muhacirlerin arkalarından adamlar gönderdi ve Süryanca konuşan herkesin kendisine getirilmesini emretti. İbrâhim as. Harran'da Fırat'ı geçince, Yüce Allah, O'nun dilini, İbraniceye çevirdi, değiştirdi. Nemrud'un adamları, muhacirlere yetişince İbranice konuştuklarının gördüler, dilini anlamadıkları için serbest bıraktılar.[9] İbrahim as. vatanından ve çocukluk arkadaşlarından ayrıldı. Ve kendinise en yakın olan ehlinden ve akrabalarından da ayrıldı. Diniyle birlikte Allah’ın geniş arzında hicret etti. Kendisiyle birlikte müslüman olarak hanımı Sare ve kardeşinin oğlundan başka kimse yoktu. İbrahim, Lut ve Sare. Müslümanların cemaatı işte bunlardı. Bunlardan başka yeryüzünde Allah’ı zikreden yoktu. Bunda, çokluğa güvenen ve eğitimin fonksiyonunu ihmal edenler için ibretler vardır.[10] -------------------------------------------------------------------------------- [1] M. Surur b. Naif Zeynelabidin, Allah'a Davette Peygamberllerin Metodu I, Guraba Yayınları: s. 216,217. [2] Taberi-Tarih c.1, s.124-125; İbn.Esir-Kâmil c.1, s.100; M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.160. [3] İbn.Esir-Kâmil c.1, s.92; Peygamberler Tarihi, M.Asım Köksal, Diyanet Vakfı Yayınları: s.160. [4] Taberi-Tarih c.1, s.125; Salebi-Arais s.78-79; M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.160. [5] İbn.İyas-Bedayiüzzühur s.86; M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.160. [6] İbn. Sa’d-Tabakat c.1 s.46. M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.160. [7] İbn.Sa’d-Tabakat c.1, s.46; Taberi-Tarih c.1, s.159-160; İbn. Asâkir-Tarih c.2, s.147; Mes’ûdi-Ahbaruzzaman s.180; M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.160. [8] Taberi-Tarih c.1, s.125; Sâlebî-Arais s.79; M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.160. [9] İbn.Sa’d-Tabakat c.1, s.46; Taberi-Tarih c.1, s.159-160; İbn. Asâkir-Tarih c.2, s.147; M.Asım Köksal, Peygamberler Tarihi, Diyanet Vakfı Yayınları: s.161. [10] M. Surur b. Naif Zeynelabidin, Allah'a Davette Peygamberllerin Metodu I, Guraba Yayınları: s. 219. |
|
![]() |
![]() |