AK Gençliğin Buluşma Noktası
Eğitim ve Öğretim Üniversiteler ve Üniversite Öğrencileri, Ak Parti Forum lise, ilköğretim ve okul öncesi eğitimi; İmam Hatip ve Açıköğretim.



Cevapla
Stil
Seçenekler
 
Alt 11-11-2010, 16:51   #1
Kullanıcı Adı
Terennüm
Thumbs up Öğretim Sistemine Eleştiri ve Öneriler


Öğretim Sistemine Eleştiri ve Öneriler

Eskiler, bizim bu gün “eğitim ve öğretim” dediğimiz faaliyete “talim ve terbiye” diyorlardı. Elbette “talim ve terbiye” ifadesinin anlamı ile “eğitim ve öğretim” ifadesinin anlamı kıyaslanamaz. Zira “talim ve terbiye” ifadesi çok daha derin, sıcak, köklü ve ihtişamlı esintiler barındırmaktadır. Oysa eğitim ve öğretim ifadesinde bu sıcaklık ve bu ihtişam gözlenememektedir.

Eğitim
“Eğitim” kelimesinin ifade ettiği mana aşağı yukarı şu şekilde ifade edilebilir: Bir şeyi eğmek, bükmek, şekil vermek. Yani zati itibarıyla fiziksel bir müdahalede bulunarak bir nesneye, cisme ya da varlığa biçim kazandırmak ya da kazanmış olduğu biçimi bükerek, eğerek, istenilen şekle getirmek. Evet, eğitim kelimesinin anlam genişliği aşağı yukarı bunları ifade etmektedir.

Öğretim
“Öğretim” kelimesinin anlamı ise, bir varlığa belli bir bilgiyi veya beceriyi öğretme faaliyeti olarak tarif edilebilir. Bu iki kelimenin birlikte kullanıldığı yerde ifade edilen anlam ise ülkemizin eğitim ve öğretim anlayışını belirtmektedir.Ülkemizde eğitim, amaçlanan bir “ideoloji”yi kazandırmak için verilmektedir. Bu yüzden de başına “milli” kelimesi eklenen ancak bu kelimeyle kastedilen anlamın tam tersi bir amaç içeren eğitim tek bir şahsı idolleştirmeyi amaçlanmıştır.Eğitim kavramının ifade ettiği anlam dikkate alındığında daha çok ilk ve orta kısımlarda bu amaca yönelik uygulamalar yapılmaktadır. Yüksek denilen kademe ise eğitimden ziyade öğretim meselesiyle ilgileniyor görünmektedir.

Aşırı Bilgi Yükleme
Ülke insanının çocuklarına eğitim adı altında “evrensel standartlarda doğru olmayan” ve “bugünün dünyasında” hayatta kalmayı kolaylaştırmayan bir kısım bilgi ve uygulamalar verilmektedir. Özellikle matematik, fizik, kimya gibi fen bilimine ait “uzmanlık” gerektiren ve ilk ve orta kademe öğrencisinin yalnızca “ezberleyeceği” bilgileri oldukça yoğun miktarda öğretmenin amacı nedir? Üniversite sınavında sorulunca cevap versin diye bir bilgiyi öğretmek ve hele hayatın hiçbir alanında kullanmayacağı bir bilgiyi öğretmek ne kadar anlamlıdır?

Yine tarih ve devrim tarihi diye öğretilen dersler, eleştiri ve özeleştiri mantığından uzak, ders ve ibret alıcı bir anlayışın dışında, hamasi ve hayali bir mantıkla verilmektedir. Kültür dersleri denen dersler ise test çözmekle geçirilen en lüzumsuz dersler olarak algılanmaktadır. Zaten trafik, sağlık bilgisi, beden eğitimi gibi bizce “son derece gerekli olan dersler” ya boş geçmekte ya da “boş geçmesin diye” branş dışı öğretmenlere “ek ders doldurtma” mantığıyla verilmektedir.

Eğitim - öğretim işini en ciddiye alan okullarda bile bu “ciddiye alış” üniversite sınavında sorulacak olan sorulara cevap verme becerisi olarak karşımıza çıkmaktadır. Hangi okulun öğrencisi daha çok soruya cevap verebilmişse o daha başarılı sayılmaktadır. Bütün “başarı” bu sınavdaki ölçüye göre değerlendirildiği için eğitim ve öğretimin “hedefi, ülküsü ve ideolojisi” “ÜNİVERSİTE SINAVINDAKİ BAŞARI ORANI” dır.

Bu yüzden eğitim ilkokul birinci sınıftan on ikinci sınıfın sonuna kadar bir yarışa dönüşmekte ve sınav kazanma ihtirası ve kıskançlığı ile her yol meşru kabul edilmektedir. Sınavda dürüstlük ve ilkelilik önemini kaybetmekte, yarışı kazanabilmek için kopya çekmek, öğretmen satın almak ve buna benzer yolsuzluk ve sahtekârlık örnekleri fazlasıyla görülebilmektedir.

Aslında ülkemizdeki bütün bir eğitim anlayışı şu şekilde formüle edilebilir: “İyi bir ilköğretim iyi bir lise demektir, iyi bir lise iyi bir üniversite demektir, iyi bir üniversite ise iyi bir meslek demektir. İyi bir meslek de iyi para demektir.”Evet, mesele sonunda gelip paraya dayanmaktadır. Yani kısaca eğitim para kazanmak için yapılmaktadır. Ya da eğitilenlerin büyük bir kısmı bu amaç için çocuklarını eğitmektedirler.

Talim ve Terbiye
Oysa eskilerin “talim ve terbiye” ifadesiyle verdikleri “eğitim” birçok yönüyle oldukça başka esintiler ilham etmektedir. Bir kere isimlendirme hadisesinde bariz bir ayrıcalık ortaya konmaktadır ilkin. Terminolojik olarak “talim” Arapça bir kelimedir ve “ilim ile uygulama”yı birlikte ifade eder. Yani hem bilgiyi içerir bu kelime hem de o bilginin uygulanma durumunu. Talim etmek, öğrenilen bilgiyi ya da beceriyi uygulamak, antrenman yapmak demektir.

Yine terbiye kavramı bir “bilgilenme” meselesinden ziyade bir “ahlaklanma” meselesidir. Terbiye kavramı “rabb” kökünden gelmekte olup insanın orjinine yönelik bir gönderme yapar. Ve aslında “insan”ın çok boyutluluğuna yönelik vurgulamalar ifade eder. Şöyle ki, insan akıl, kalp ve bedenden müteşekkil olup ruh ve topraktan yaratılmış metapsikobiyolojik bir varlıktır. Dolayısı ile onu eğitirken bu boyutlarının bütününü dikkate almak gerekir. Yalnızca midesini değil aklını ve kalbini de dikkate almak bu yönlerinin de ihtiyacını gidermeye yönelik uygulamalarda bulunmak gerekir.

Modern, seküler, çağdaş eğitim insanın yalnızca midesine yönelmekte ve onu doyurmaya çalışmaktadır. Devlet, çocuklarımıza, onların tüm boyutlarını dikkate alarak eğitim vermeyi düşünmediğine göre onların kalplerini ve kafalarını düşünen ve onların bu dünyaları kadar “öteki taraf”larını da önemseyen mümin velilere,realist bir öneride bulunmak isteriz.Konunun detayları bu denemenin hacmini aştığından biz oldukça genel bir değerlendirmede bulunacağız. Şöyle ki:Bir insanın toplum tarafından önemsenen, itibarlı, saygı duyulan ve sevilen biri olması için gerekli olan donanım nedir?

Ve bir insanın Allah tarafından önemsenen ve sevilen biri olması için gereken özellikler nelerdir?
Ve yine bir insanın kendisini bilen ve kendisiyle barışık biri olması için gerekli olan bilgiler nelerdir?
Kanaatimize göre bu üç soruya verilecek cevap iyi bir eğitimin barındıracağı özellikleri içerecektir.

Kazandırılacak Bilgi ve Beceriler
• Bir defa verilecek eğitimde kişinin cinsiyeti dikkate alınmalıdır. Çünkü akıl kalp ve beden olarak kadın ve erkek ayrı birileridir. Bu bağlamda kesinlikle kadın ile erkeğe “aynı eğitim” verilmemelidir.
• Çocuklarımızın öncelikle saygılı ve imanlı biri olması için dinî bilgi, Kur’an, hadis, siyer, fıkıh, tefsir, ahlaklı ve başarılı olması için Allah korkusu öğretilmelidir.
• Görgü kuralları, adab-ı muaşeret diğer bir deyişle insan ilişkileri öğretilmelidir.
• Sağlıklı bir bedene sahip olması için gıda ve beslenme, sağlık bilgisi ve beden eğitimi öğretilmelidir. Bu bağlamda erkekler için bir savunma sporu olan karate, taekwondo gibi sporlardan biri öğretilmelidir.
• Mutlaka yüzme becerisi öğretilmelidir.
• Zarif ve nezih bir insanın mutlaka edebiyat ve şiir bilmesi gerekir.
• Toplumda kabul görmek için toplumsal yasalar ve kuralları ifade eden bilgiler sosyoloji, genel hukuk ve psikoloji öğretilmelidir.
• Trafik bilgisi ve otomobil kullanma becerisi öğretilmelidir.
• Dünyanın geldiği seviye artık küresel bir boyut düzeyidir, dolayısıyla içe kapanık bir anlayış dışlanmaya ve başarısızlığa mahkûmdur. Bu yüzden iletişim imkânları ihmal edilmemeli, en az bir yabancı dil öğretilmelidir. İkincisini öğretmek ise ayrıcalıklı olmayı sağlayacaktır.
• Bilgisayar ve kitle iletişim araçlarını kullanma becerisi geliştirilmeli ve bu araçların zararlarından korunma metotları öğretilmelidir.
• Çocuk yetiştirme ve yemek pişirme bilgisi erkeklere de öğretilmekle beraber özellikle kız çocuklarına öğretilmelidir.
• Sanat boyutu ihmal edilmemeli, kendi irfanî köklerimize ait sanatlar öğretilmelidir.
• Hat sanatı, ebru sanatı öğretilmelidir.

Bu bilgiler ya da beceriler okullarda verilmemektedir. En azından gereği gibi verilmemektedir. Öyle ise çocuklarımızın bu yetenek ve ahlaki özellikleri kazanması için görev biz velilere düşmektedir. Çocuklarımızın okulda aldığı notlar onların başarılı olduklarını gösteren ölçü değildir. Bunu bilmeli ve yukarıda sıraladığımız bilgi ve becerileri kazanmalarını sağlamalıyız.Vakit az, iş çok. Hadi kolay gelsin.


Abdulselam GÜNGÖRMEZ

 

Terennüm isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Konuyu Beğendin mi ? O Zaman Arkadaşınla Paylaş
Sayfayı E-Mail olarak gönder
Alt 11-15-2010, 00:03   #2
Kullanıcı Adı
_Ednâ_
Standart
Aşırı Bilgi Yükleme
Ülke insanının çocuklarına eğitim adı altında “evrensel standartlarda doğru olmayan” ve “bugünün dünyasında” hayatta kalmayı kolaylaştırmayan bir kısım bilgi ve uygulamalar verilmektedir. Özellikle matematik, fizik, kimya gibi fen bilimine ait “uzmanlık” gerektiren ve ilk ve orta kademe öğrencisinin yalnızca “ezberleyeceği” bilgileri oldukça yoğun miktarda öğretmenin amacı nedir? Üniversite sınavında sorulunca cevap versin diye bir bilgiyi öğretmek ve hele hayatın hiçbir alanında kullanmayacağı bir bilgiyi öğretmek ne kadar anlamlıdır?

Yine tarih ve devrim tarihi diye öğretilen dersler, eleştiri ve özeleştiri mantığından uzak, ders ve ibret alıcı bir anlayışın dışında, hamasi ve hayali bir mantıkla verilmektedir. Kültür dersleri denen dersler ise test çözmekle geçirilen en lüzumsuz dersler olarak algılanmaktadır. Zaten trafik, sağlık bilgisi, beden eğitimi gibi bizce “son derece gerekli olan dersler” ya boş geçmekte ya da “boş geçmesin diye” branş dışı öğretmenlere “ek ders doldurtma” mantığıyla verilmektedir.



mükemmel bir tespit teşekkürler..
_Ednâ_ isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 11-15-2010, 00:03   #3
Kullanıcı Adı
_Ednâ_
Standart
Aşırı Bilgi Yükleme
Ülke insanının çocuklarına eğitim adı altında “evrensel standartlarda doğru olmayan” ve “bugünün dünyasında” hayatta kalmayı kolaylaştırmayan bir kısım bilgi ve uygulamalar verilmektedir. Özellikle matematik, fizik, kimya gibi fen bilimine ait “uzmanlık” gerektiren ve ilk ve orta kademe öğrencisinin yalnızca “ezberleyeceği” bilgileri oldukça yoğun miktarda öğretmenin amacı nedir? Üniversite sınavında sorulunca cevap versin diye bir bilgiyi öğretmek ve hele hayatın hiçbir alanında kullanmayacağı bir bilgiyi öğretmek ne kadar anlamlıdır?

Yine tarih ve devrim tarihi diye öğretilen dersler, eleştiri ve özeleştiri mantığından uzak, ders ve ibret alıcı bir anlayışın dışında, hamasi ve hayali bir mantıkla verilmektedir. Kültür dersleri denen dersler ise test çözmekle geçirilen en lüzumsuz dersler olarak algılanmaktadır. Zaten trafik, sağlık bilgisi, beden eğitimi gibi bizce “son derece gerekli olan dersler” ya boş geçmekte ya da “boş geçmesin diye” branş dışı öğretmenlere “ek ders doldurtma” mantığıyla verilmektedir.



mükemmel bir tespit teşekkürler..
_Ednâ_ isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 02-08-2011, 01:16   #4
Kullanıcı Adı
erhanaras
Standart
Eğitim sistemi ilkokuldan üniversitede'de dahil sadece ezber öğrenmeye yönleik hiçbirşey yok araştırmacı yaklaşım yok öğrenci sınav abi iki gün kala çalışır ezber yapar sınav biter o ezberde gider.... Sistem kötüden öte berbattt
erhanaras isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Alt 02-08-2011, 09:11   #5
Kullanıcı Adı
Hakan Özkan
Standart
Öneri yaparsın yaftalanırsın . Ders çıkarılacak yorumlar var.
Hakan Özkan isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı





2007-2023 © Akparti Forum lisanslı bir markadır tüm içerik hakları saklıdır ve izinsiz kopyalanamaz, dağıtılamaz.

Sitemiz bir forum sitesi olduğu için kullanıcılar her türlü görüşlerini önceden onay olmadan anında siteye yazabilmektedir.
5651 sayılı yasaya göre bu yazılardan dolayı doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir.
5651 sayılı yasaya göre sitemiz mesajları kontrolle yükümlü olmayıp, şikayetlerinizi ve görüşlerinizi " iletişim " adresinden bize gönderirseniz, gerekli işlemler yapılacaktır.



Bulut Sunucu Hosting ve Alan adı
çarşamba pasta çarşamba bilgisayar tamircisi