|
09-11-2009, 15:03 | #1 |
Tarih Raporu
Tarih Raporu Geçen günlerde eski eşyalarımı karıştırırken bu raporla karşılaştım. Bu yazıyı 21.04.1998’de Erzurum’da üniversitedeyken yazmışım. Gündemden biraz farklı ama yine de önemli diye aktarıyorum. Bakalım bu gün bir şeyler değişmiş mi? “Şu anda Türkiye’de tarihçi olanların, bırakın başka milletlerin tarihlerini, kendi tarihinden bir bölüm olan Osmanlı tarihini ne kadar biliyorlar diye bir soru sorsak sizce verilecek cevap ne olur? Birçok tarihçinin bu soruyu kendi kendine sorması lazım değil mi? Türkiye’nin önde gelen tarihçilerinin şunu belirttiğini hatırlıyorum; Şu anda Osmanlı Tarihi bilgilerinin tümü, gerçek Osmanlı tarihinin %20’sini kapsıyor. Bu durum gerçekten üzerinde oturulup düşünülmesi ve çarelerinin aranması gerekliliğini ortaya çıkarmaz mı? Bir milletin kendi öz tarihini bilmemesi kadar enteresan bir durum olabilir mi? Bu konumda toplum kendisine nasıl yön verebilir? Toplumun kendi işlerini bir doğrultuda yapabilmesi için tarihinden daha iyi bir rehber ne olabilir? İnsanlar, geçmişlerine bakarak geleceklerine yön verirler. Eğer geçmiş bilinmiyor ise geleceğe hangi kalıp ile yön verilecek? Türkiye’de bence temel meselelerden biri de budur. Gençlik kendi tarihini bilmiyor. Bilmediği için de kafasındaki Osmanlı hep negatif. Bu durumun pek çok sebebi var. Örneğin, Osmanlı ile ilgili arşivlerin bırakın tercümesini, tasnifleri dahi tam olarak yapılmamış. Veya gerekli arşivlere öğrencinin, araştırmacının girmesi engelleniyor. Böylelikle gerçeğe ulaşılmamış oluyor. Ve başlıyor varsayımlar, duyumlar gerçek gibi itibar görmeye. Bütün bu olumsuz durumun önüne geçmek için öncelikle şunların yapılması gerekmektedir: 1) Her şeyden evvel öğrenciye Osmanlı tarihi sevdirilmeli. Bu sevdirme çeşitli yönlerle olmalı. Basının bu durumda üzerine büyük görev düşmektedir. 2) Tarih dersleri daha cazip hale getirilmeli. “Uykudan Önce” programı gibi olmamalı. Masalımsı anlatım terk edilmeli. 3) Öğrenciye belli bir dönemden sonra objektif bakış açısı kazandırılmalı. 4) Arşivlerde gerekli düzenlemeler yapılmalı ve bina kapıları ardına kadar açılmalı. Her türlü arşive ulaşılmalı. 5) Osmanlı tarihi, gerçek bilim adamları tarafından masaya yatırılmalı. 6) O zamanki diğer dünya devletlerinin Osmanlıya bakışı objektif bir şekilde öğrenciye sunulmalı. 7) Olaylardaki sebep – sonuç ilişkisi, tarih felsefesi için iyice öğretilmeli. Zamanın şartları göz önünde tutulmalı. 8) Özellikle siyasetçiler, Türk Tarihi hakkında bilinçlendirilmeli. 9) Tarih dersi anlatılırken teknolojinin bütün imkânlarından yararlanılmalı. 10) Tarihimiz ile ilgili (özellikle önemli olaylar) filimler çevrilmeli. Bu konuda dev projelere imza atılmalı. 21.04.1998 Kadir Murat ÖZTÜRK Atatürk Üniversitesi Fen-Edeb.Tarih Bölümü
|
|
|
Sayfayı E-Mail olarak gönder |
09-14-2009, 00:15 | #2 |
Tarih konusunda bir tarihçi olmamama rağmen içi kanayan biriyim.Osmanlı tarihi bugün bitmiş durumda.Eskiden kitaplarımızda ezber mantığı dahi olsa osmanlı adına bir şeyler bulabiliyorduk. Ancak ben en çok eğitim sistemimizdeki özellikle de eksik ve yanlış yakın tarihin ne kadar daha bu evlada öğretileceği içimi kemirip durdu.Bir kaç ay evvel mustafa armağan'la tanışma fıssatı buldum.Bu soruyu ona da sordum, daha ne kadar yanlış yakın tarih diye?Söylediğine göre başbakanlık bu konuda çalışmalara başlamış.Sayın başbakanımız bu konuya önem veriyor diyerek içimi biraz rahatlattı.Neler yapılacağını birlikte göreceğiz.
|
|
09-16-2009, 12:28 | #3 |
Yakın tarihin biraz mozaikli olması normal olarak değerlendirilmeli.
Çünkü yeni bir devlet ve yeni bir dünya istemi,tahayyülü var. Geride bırakılan dönemin - devletin yüzyıllardır gelen bir kültürü var. Siz bunu çok kısa sürede değiştiriyorsunuz. Kim olursa olsun bir gizem oluşturmak zorunda. Haliyle bazı noktalar karanlık görülecek, ama devletlerin tarihinde mutlaka yapılanlar ortaya çıkar. Bu çıkış zamanı uzun olabilir. Statüko buna müsaade etmeyebilir. Ancak aslolan şey şudur; sen birey ve devlet olarak bu olanlar sonucunda varılan noktayı nasıl yorumlayıp adımlarını nasıl atıyorsun? |
|
09-20-2009, 20:52 | #4 |
Askeri okullarda öğretilebilecek bir tarih olarak görüyorum ben.Söylediklerinizde haklısınız fakat kendi tarihinden utanan bireyler yetişiyor.Osmanlıyı karalamadan aynısı yine yapılabilirdi.Bugün avrupada bir çok ülkede kraliyet temsili olarak duruyor çünkü onlar geçmişlerine saygı duyuyorlar.Biz yakıp yıktıktan sonra onları karalamayı tercih etmişiz.Kusura bakmayın ama "her türk asker doğmaz", bilim adamı, tarihçi, öğetmen de doğabilir.Be demokrasi için sürekli konuşan biriyim asla saltanat yanlısı değilim fakat osmanlıyla gurur duyuyorum.600 sene kardeşçe yaşatabilmiş fakat biz yakın tarihte yaptığımız hataların bedelini ödüyoruz kürt meselesinde olduğu gibi.Örnek olınacak çok nokta varken bu söylemler ve çocukların bu şekilde yetişmesi üzücüdür..
|
|
Etiketler... Lütfen konu içeriği ile ilgili kelimeler ekliyelim |
eğitim, osmanlı, tarih |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Stil | |
|
|